Sorsele 2008

Vi börjar denna resa kl 05 00. Stiger upp ur sängen, grymt trött men laddad till tusen som en foting.

Har redan packat allt så jag ger mig iväg till Magnus, knackar på och möts av en som drack den sista ölen kl 03. Efter ett tag har även han lastat in det sista inför den långa resan.

Vi landar slutligen hos Jocke, då har klockan slagit 06 53. Jag får den stora äran att köra första biten till Sundsvall. Vädret var på topp, något ensktaka stackmoln .
Snabbspolar  fram till kl 19 30 nånting, fy fan va skönt att äntligen vara framme. Men va har hänt med det fina vädret?



Vi letar på en bra plats att slå upp vårat basecamp och möts då av en kaskad av mygg och knott, varför tänker jag?

Måndag, tidigt i ottan slår vi ihop vårat tält och drar ner på byn för att få mer info om hotspotts.

Aha, Sorseles fiskeinfo! Kan inte bli bättre. Väl inne möts vi av en kvinna som säger.

-Fiske? Där har ni han! Mannen myten och legenden Rune. Det va sant! Haha nej då inte riktigt

Rune va en störtskön man som sätt sina dagar, klotrund och mysig.
Han visar på en karta och säger där finns det mycket smått ,men han garanterade att vi skulle få fisk. Perfekt tänkte vi, en bra start för att lära oss vattnet och för jockes del som aldrig hållt i ett flugspö. Stensundsforsen om jag inte minns helt fel. Vi löser kort och drar oss genast iväg. Nått som tidigare oroat oss va det låga vattenståndet. Men va gör man om man åkt 85mil?

Stensundsforsen va det va? Efter ca 3 timmar utan fisk tänkte jag, shit! Det här kommer aldrig att gå, hungrig och trött vänder jag tillbaka och går mot M och J. Har ni fått något?

Ja, säger Magnus. Fick nyss en liten Harr!




Ok då finns det alltså hopp! Så jag drar på en haröra och börjar nöta lite längre upp i forsen där magnus och jocke stod. Det tog inte mer än 10 min så hade jag fått en liten men otroligt vacker öring, och sen va det igång! Vi landade ca 6 st riktigt gula öringar på de sista timmarna.






Nöjda och mätta kryper vi ner i sovsäckarna , men när får vi den grova harren som jag drömt om?

Tisdag. Vaknar straxt innan 06, tittar ut och möts av ett mulet men regnfritt morgonväder.

Ok jag  ger morgonfisket en ärlig chans, två små harrar och 1 liten öring..

Bilen var full av packning och mygg, motorn startar och vi åker ner på byn igen för att prata lite vätt med Rune.
 Nej inte denna gång, nu träffar vi självaste Ullrik och han vet vad han pratar om.

Ni vet det där ljudet som de säger här uppe i norr när det menar ja ( schu ) sa han och peka på kartan. Kraddsele dit ska ni om ni vill ha grov Harr! Det har varit bra fiske där i några dagar nu, men imorgon kväll blir det ostadigt väder, berättar han. Tipps på fluga då?


Ja det va 4 flugor som gällde, Super puppan, Red tag, Myran och Dr.Torbjörn. Den sistnämda va en lokal killer som funka grymt bra på harren, en variant av Red tag med vita vingar. Fanns inte att få tag på dock..

7mil senare och 20 myggbett, vi stannar till vid en flugfiske sträcka som hette djupseleforsen och det skulle visa sig vara nått som vi skulle gjort tidigare!

Slog up tältet och mötts av en skur.. riggar spön och har turen med oss, uppehåll!

Ner till den vackra forsen, jag drar snabbt några små harrar och humöret är på topp!

Va, någon visslade? Oj där står Magnus och drillar en riktigt fin Harr på över halvkilot!


jockes största :)

43cm och nu var det bevisat, Ullrik va den som visste bäst!

Något senare får Jocke en på 42cm! kul tänkte jag men när får jag min?!

Hade missat en stor straxt innan han fick sin, så jag kan säga att jag blev lite avis!

Byter fluga och slänger på en som liknar Red tag, jag ljuger inte när jag säger att det var andra kastet så smäller det på nått stort!

Ändeli! Haha fan va kul, men va gör jag nu? Den drar neråt i forsen och jag efter.

Ca 20m längre ner i forsen lyckas jag landa den som jag drömt om ( till att börja med )




41cm och någonstans runt 500g! fan va kul att alla fick en "grov" harr. Men efter det va det dött, magnus säger att han ska gå upp till bilen, men jag och jocke står kvar och trotsar det  ostadiga vädret nån timme till. Nej nu får det vara nog tänkte vi och gick upp mot bilen för att se vart han tog vägen.

Då sitter den jäkeln och sover i bilen, vi hade ju hoppats på att maten skulle vara klar.

Efter att ha sovit i tält två nätter och suttit i en bil 85mil och på det stått flera timmar, va jag ganska mör i ryggen. Men det va nått som gjorde att jag gick ner till forsen igen, kanske va det vädret som plötsligt blev bättre? Oj det vakar ganska friskt nu, och den där va ganska stor!

Smyger mig fram till en väl utvald plats och lägger ut flugan (Red tag) inärheten av vaket, viftar bort en mygga som försökte landa på min näsa, pang! Myggan dog och jag missa harren... känner hur tungt mitt huvud börjar bli, eftersom man blir lite för naiv och missar då lätt att dricka ordentilg.

Aja på´t igen tänkte jag, men utan resultat. Den åt en svart skalbagge/myra med nattfjärilsvingar och röda ben. Har aldrig sett en sådan men det krylla av dom. Rotar igenom asken efter nått liknande och hittar en svart myr imitation. Missar även med denna.

Såg filmen "jakten på storrödingen " innan jag åkte upp, då pratar de om den geckande rödingen och nu fattar jag va de menar!

Blåser rent flugan en sista gång och väntar in ett vak och lägger ut.

Vet inte va det va som gjorde detta till en brinna-fast-på-näthinnan-situation, men efter ca 10 sec ser jag hur harren stiger upp och slukar flugan, och just då i den sekunden gör jag mitt livs mothugg, och den sitter som smäck! Det tog säkert 1 timme innnan jag lyckades lura henne att ta flugan. Helt klart det bästa fiskeminnet jag har, just det där när den högg så magiskt och mothugget satt så klockrent. Nu va det ju ingen gigant vi snackar om men 42cm och säkert 600-700g men en otroligt vacker hona med blåa fenor, underbart!




Mer bilder en annan dag ;)
//Rille


Kommentarer
Postat av: Björn

Fan vilket skönt inlägg Rille, du verkar haft det hur toppen som helst. Och stora grattis till harrarna! :D

2008-08-26 @ 23:55:07
Postat av: Danne

Kanonberättelse...men nu är det småsjöarna i östergötland som gäller.....

2008-08-27 @ 09:35:23
Postat av: Rille

hehe tack björn och danne :) ah det va riktigt kul och en upplevelse!

yes danne, och det dröjer nog inte länge innan vi drar en 10klubbare ;)

2008-08-27 @ 11:51:58
Postat av: Jimmy

Jäkar, verkar ha haft riktigt kul trots att som du skrev, suttit i bil 85 mil, dålig sömn och arbetande med kroppen hela tiden ^^ grattis te harrarna

2008-08-27 @ 22:27:54

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0