Liten flugtur i svarttjärn med gratis piercing

Rille och jag (Erik) ställde klockorna så möte vid 05.00 gick att genomföra, hoppade på "le bikes" och begav oss mot svarttjärn. Idag skulle vi testa våra nya flugor som landat i brevlådan, och efter turen skulle rille lära mig binda egna, så på humör var man.. en stund.
Väl framme så kunde man se att det vakade ofta där  ute i vattnet, och tankarna på att det fanns nyfjuttiga firrar i vattnet väcktes. Tyvärr var dom flesta lite för långt ut för mig och mina kastegenskaper så var inte så lätt att leka med torrflugan. Det obiligatoriska skitsnacket fanns på plats men inte fiskens hugg... det fick vänta.


Lite senare testade jag att svinga på ett nytt ställe, där ja kände "får jag fisk här är det PB". Inte så konstigt när man har PB på 1,2 på bågen men ändå.. här brukar stora vak vara. Och visst efter lite nötande så satt firren där. Älskar det lilla vaket och känner hur mothugget sitter och drillningen av fisken. Men inte fick det vara länge denna gång. Jag måste få mer fisk så ja kan öva. Ny inom flugfisket gör att jag drillar dåligt. Nu spännde jag väll linan lite väl och inte lät den gå (var ju mot näckrosorna) som den ville och om den är stor, ja då är man ju tvungen att ge med sig lite. "piff" sa det och man kände hur kontakten var förlorad. "kuk!" ekade igenom skogarna och jag kände att man inte var i balans idag för sådant brukar inte skrikas högt. Men det roliga var inte över.
Det vakade på som tusan och det började bli riktigt spännande. Och när det vakar vill man ha perfekta kast men det går inte när man står på fluglinan osv. Så när jag var uppe i svingandet och kände hur linan inte löper ut ordentlige för den sitter fast i en liten gren så kollar ja på grenen, fortsätter svingande men börjar sparka på grenen.. det är inte en bra kombination. "puff".. en tanke,  "det kändes som en fluga som flög in i mitt huvud." och visst var det så, men när ja ser hur flugtafsen hänger ner i ansiktet förstår jag att det inte var en levande fluga som flugit dit och satt sig.

Gratis piercing, men en muddler.. nja inte riktigt mode

Rille kom springandes när han hörde min irritation. "den sitter djupt" sa han och såg förskräckt ut.. men som tur var så satt den inte så djupt som man först trodde. Och eftersom "en fluga i fejan är sämre än en fisk i håven" sa jag åt han "fluga på nu. ta dom jävlarna" och rille svingade och jag stog där och fick se dom roliga vaken vid sidan av. Fick tillslut trycka igenom kroken på annan del för att få fram hullingen så den gick att nypa ihop så flugan gick att dra ut. Inte det skönaste, gansak hård och seg hud där i tinningen men som tur var har man inte heller mycket känsel, så var väll mest obehag.. inget blod heller. skönt hehe. Men fisket blev inte bättre för personen i mer balans. dom ville inte helt enkelt bara försöka en gång idag och den gick som tidigare nämt förlorad.

Upp på cyklarna och bege sig hemmåt till flugbindarprylarna. men, på vägen cyklar man vid lindesjöns vatten. "stanna" skrek rille. där nere i vattnet försökte en lite slempelle att göma sig. (tyvärr för svårt att ta kort i det konstiga brunljuset) så jag började knäppa lite kort medans rille släppe i flugan. Man såg hur gäddan vred kroppen mot flugan, började ladda, nu blir de fina kort på nästa flugkast. tänk att få perfekta huggbilden. men fotokåt som ja var ville jag ha en bättre bild på hur bara gäddan stod där och försöker gå närmre och sekunden senare har gäddan pysigt iväg. sorry rille.
vi fortsätter kolla igenom vattnet på vägen hem och ser flera fiskar som är över kilot. Men i ljuset och färgen på vattnet vardet väldigt svårt att se var det var. vi snackade först om båge men kom nog fram till att det lutade mer åt brax eller nå haha. Sista stoppet blev vid bron, där bjoz för några dagar sedan, 50meter ut i djupet drog sin 10,5kg gädda. Abborre visste vi fanns där under så lite kort ovanfrån på en flugfiskare som drillar borre kunde bli nåt.

Den fisken fick avsluta turen.
Rille följde sedan med mig hem en liten kortis där lektion i muddlersbidning gick. Skoj skoj.
Nästa gång raport kommer ifrån svarttjärn och jag varit med. Då ska jag ha fin fisk att posa med.


Kommentarer
Postat av: rille

härliga bilder och skönt inlägg erik ;)

2008-07-04 @ 15:07:12

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0