Skärgårdsfiske - Tynningö!

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Här kommer ett nytt inlägg från fiskesemestern till Rilles stuga ute på Tynningö.

Sällskapet var Rikard, Joi, Erik och jag (Björn). På vägen till Stockholm hade vi tänkt att göra ett stopp vid Berras Sportfiske som ligger i södra Stockholm men okunniga som vi var lyckades vi inte hitta dit, främst på grund av att tiden var knapp innan de stängde. Vi lyckades i alla fall hitta en annan fiskebutik som hette Gösen där vi inhandlade tafsar, jiggar och annat gott. Erik kostade på sig en Zam Z Tail vilken ju ska vara så bra i skärgården på trög gädda. På söndagen tog vi revansch och hittade till BE OUTDOOR, ett paradis för fiskegalningar som oss!

Framme vid den fina gården sprudlar vi av glädje, som vi längtat efter den här resan. Eftersom vi anlände relativt sent var det i princip bara till att äta och sedan bums i säng så man orkade upp tidigt nästa morgon för fiske. Sagt och gjort, frammåt 6 tiden kliver alla upp och vi åker ut på sjön efter att Rille gjort i ordning båten.

Fisket koncentrerade vi vid bergiga och sjögräsbevuxna grynnor, djupkanter och vikar med nate. Vi trollade provisoriskt en sträcka längs en ö när första gäddan kliver på. Eriks spö böjer sig och han får drilla sitt livs första skärgårdsgädda. En fin krabat närmare 3kg krokades av, vägdes och fotades innan den fick simma tillbaks i det gröna klara vattnet. Den bet på en Westins Jätte i abborrfärg.
Trots en bra början visade sig fisket framöver att vara trögt så här i mitten av juli. Sammanlagt fick vi upp 6 gäddor och 1 abborre. Erik tog flest med 4st, jag två och Rille en abborre (Joi en braxen! ;) Så istället för att skriva en hel krönika förlitar jag mig på det gamla ordspråket "En bild säger mer än tusen ord". Här kommer det bilder från hela resan, de som är tagna med min kamera:

Joi fångade den här braxen, med håv! Den flöt i ytan och mådde inte särskillt bra.

Chicky, supergullig hund. Safety first!

Stora fartyg åkte in och ut genom farleden dag och natt.

Första gäddan på väg att landas.

Erik Fernaus första gädda ifrån skärgårn, klart man är glad?

And back you go, dear.

Jois snigel som hon bekantade sig med.

Andra dagen var lite gråare.

Skarv.

Stooort fartyg

Eftersom fisket inte gick nå vidare ägnade vi oss åt fiske på datorn på kvällen!

Och så klart måste vi kolla igenom det historiska fiskemästerverket, Gäddfeber! (SLÄPP!)

Erik hade mest flyt av oss alla, här är en till slemmis.

www.fetbåt.com

Rille blev heller inte helt utan fisk, denna borre tog han på en liten jigg inne vid bryggan.

Kväll

Militärö

Stor segelbåt.

Folk på en färja, jag lekte med zoomen.

Mystisk bonussaga:
Den sista kvällen såg vi något väldigt märkligt och roligt. Runt båten vi satt i vakade fiskar i kilosklassen under mer än en halvtimme. Det var inte vanliga vak utan fiskarna verkade mer göra det för att ha roligt, ibland hoppade flera fiskar exakt samtidigt och helt över ytan! Vi lyckades inte få något bra foto på fiskarna som vi i efterhand fastställt som braxen, men några roliga filmesekvenser lyckades fånga plaskandet. Vi i Team Dalkars ska göra en gemensam youtube-användare och ladda upp dessa filmer (och många fler i framtiden!).

Det var alla bilder fårn min kamera, men håll i hatten för snart kommer det fler uppdateringar! // Björn