Jerkfiske i ERIKSBERG

Eriksberg.... det mest legendariska ordet man kan höra i gäddfiskesammanhang. Här var jag (Björn) och testade lite jerkbait med min farsa.

Själva Eriksberg är ett naturreservat med ett en mils stort inhägnat område där man inte får fiska, man får betala avgift för att träda in på området och måste då åka bil som på ett safari. Gäddfisket är helt förbjudet just nu och har så varit i några år, däremot finns möjligheter för karpfiske i området. Däremot får man fritt vistas i området precis utanför stängslet som omger inhägnaden och här är sportfiske fritt från kusten. Jag vistades längs kusten på andra sidan staketet och piskade kanterna med jerkbait.

Efter några få kast har jag en skaplig gädda till efterföljare men i det soliga vädret ville den så klart inte hugga. Strax därefter ser jag 3 stora laxartade fiskar som stryker förbi 3m ner i det glasklara vattnet, mäktigt att se!
Lite senare har jag att hårt hugg i en ytterst grund vik men den fastnade inte tyvärr.
Vid en udde långt ner längs Eriksbergskusten har jag en havsöring eller någon annan laxfisk som följer efter min buster jerk ända in till kanten, blängandes på draget. Andra kastet kom den efter igen lika nyfiken. Tredje kastet hade jag ett blixtsnabbt och tvärt hugg men klantig som jag var hade jag bromsen på för löst så mothugget satte inte krokarna.... två bommade fiskar än så länge.

Nej bättre än så här blev det inte, alltså ingen landad fisk. Men det var en riktig upplevelse och en mycket fin plats som jag definitivt kommer att besöka igen, under bättre förhållanden. Båt där vore mer än asgrymt!

Här kommer lite bilder så ni får se hur det ser ut där nere:



Vass vass! Fin vik



Stängsel, innanför finns vildsvin, kronhjort, dovhjort och europeisk bisonoxe (visenter) mm.



Fin bokskog




En båt ankrad i mitten av den viken hade smakat!



Här nere hade jag första efterföljaren samt såg tre laxfiskar på "patrol mode". Rille du vill väl dit med flugan nu antar jag ;D



Och här hade jag första riktiga hugget. Som släppte.



Mycket grunt men fint.




Rullporr



Sjukt fin liten vik






Och så blev det inga fler bilder härifrån och tur var väl det, så länge dom inte innehöll fisk! Blir absolut återbesök där, gärna med båt nästa gång men bättre fiskeväder är obligatoriskt.

Skit fiske som man skriver om man sär skriver!
//Bjön

Kommentarer
Postat av: Rille

You bet i will! ser helt magiskt ut :) vi får boka in en tripp till hösten tycker jag :) härlig uppdate!

2009-04-28 @ 11:15:26
Postat av: Björn

Ja du det vore guld! =) Kul att du gilla den

2009-04-28 @ 12:12:45

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0