Lofsdalens Öringfiske

Jag, Björn, Börje, Bjoz, ja kärt barn har många namn, var en vecka norrut till en by som heter Lofsdalen i härjedalen. Här var jag inställd på att locka några öringar med fluga och mask vilket det blev gott om men jag fungerade även som fiskeinstruktör till min kompis Niclas som nästan aldrig fiskat förut.

Vädret var av sommarkarktär; sol sol sol! Nå de första två dagarna (av sammanlagt fyra) var det i alla fall lite moln i vägen. I Lofsdalen finns det möjlighet att fånga öring, röding, harr, lake och abborre. Den ganska stora Lofssjön ska tydligen hålla öring upp till 10kg! Men någon av dessa bumlingar fick jag inte känna på. Faktum är att jag inte fick känna på någon öring av märkvärd vikt alls, men många fina bäcköringar blev det och dom var ruskigt roliga att lura på torrfluga. Nu kommer det en bildkaskad med lite tillhörande texter:


Fint som en skopa snus. Lugnt rinnande och klart drickbart fjällvatten 5km rakt ut i vildmarken. Tro att man var svettig redan när man var på plats, det tyckte myggen om så på med mycket djungelolja så monstren håller sig borta!


Ensligt, lugnt, vackert och underbart.


Niclas med sitt livs första öring, inte stor men han var glad ändå.


Mörka och fina och skapligt skygga.



Dom tycktes våga vaka lite mer när solen gick i moln. Då gällde det att få flugan på plats.


Öringhuvud och spegelblankt vatten.


Mitt nya PB på bäcköring helt klart. Varken vägde eller mätte den dock men den var roligt att få och är utan tvekan största bäcköringen jag fått. Väldigt mörk färg, halvt osynlig mot den mörka botten i bäcken. Bjöd faktiskt på en rolig liten fajt på flugspöt.


Niclas fattade snart hur man lurade dom. Fick 5st under dagen, inte dåligt för en färsking :)


Riktigt roligt att dom var så villiga att ta på torrfluga, det är ju så mycket roligare när man ser hugget.


Norrlands guld.


Niclas fick testa vifta fluga och som han märkte var det inte helt lätt i början.


Vy.


Vy igen.


Utan djungelolja eller annat myggmedel kunde man knappst ha handen bar i ens en minut.


Små fina fjäll och utsökt teckning.


Glittrande fjällbäck.


Myrmark, fjällbjörk, bergstopp och bäck.


Jag står med flugspöt.


Rolig bild från dagen på Lofssjön. Inte ett hugg, inte ett vak nej inte ett liv på hela dagen. Svår sjö, kanske var det vädret?


Och denna bild på Hovärken får avsluta inlägget. Nästa gång följer Teamet med upp och då kan det verkligen hända grejer! :)


Smyghugg på er!
- Bjoz

Kommentarer
Postat av: Rille

Jag blir galen!! Får typ superkrypifingrarnavilluppditnuochdängafluga syndromet, vet att det är många mer än jag som lider av det.. Härlig uppa bjoz :D grymt vackert ställe!

2009-06-29 @ 02:04:06
Postat av: Jimmy

Sjukt nice ser det ut! jobbigt med myggen bara!

2009-06-29 @ 02:05:56
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: bjoz

Ja du Rille jag förstår inte varför du inte fått följa med upp än, nästa gång ska du få fiska av dig som aldrig förr :) Tack tack

2009-06-29 @ 02:09:46
Postat av: Fernau

Riktigt fint inlägg Björn!

Och jag hoppas att de blir som du säger, nästa gång åker vi med. Snacka om att man blir avis på dig när du har stuga vid sådant ställe.

2009-06-29 @ 12:17:45
Postat av: Björn

Tack Förnis! Det ska bli så helt enkelt, jag har plågat er länge nog nu.

2009-06-29 @ 12:38:16

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0