Gästinlägg av Joi

Flugfiske, nymfer, jiggar, nylonlina, flätlina, taperade tafsar, jerkbaits,
-ja mitt ordförråd har ökat med ca 250% sedan
jag börjat umgås med de fiskande killarna från team dalkars.
Dom lever för sin hobby,
de kan i timtal sitta och förundras över olika arter,
tänka ut nya vatten och livligt disskutera fiskehistorier med varandra.

Jag har aldrig begripit vad det är som lockat dom,
som gör att de kan brinna så passionerat över en sån hobby som just fiske.
Boys with their toys, you know?

Jag förstod inte då, hur det kändes när hjärtat slog ett extra slag,
när linan var det enda som skiljde mig från fisken,
hur adrenalinet flödade när spögunget utlöstes eller hur
lugnet kom smygandes i takt med skymmningen vid tjärnen.
Det gör jag nu. Jag kan inte säga att jag är en van fiskare,
eller att jag har grabbarnas kunskaper eller brinnande intresse,
men nu kan jag förstå dom.

Jag ifrågasätter inte lägre varför min sambo heldre vill ut &
flugfiska än att baka muffins här hemma,
jag blir överlycklig de dagar grabbarna tar med mig
ut på äventyr eller att tänka tillbaka på minnen,
som den där braxen i stockholm,
gäddan i dalkars eller alla fetingborrar genom tiderna.

Och tack vare Stefan Jakto kan jag nu kalla mig "flugfiskare", 
jag kanske inte har den bästa tekninken eller vanan ,
men ett utomordentligt spö det fixade han till mig,
ett Guideline act 4 - #6 med Loops Optistream-lina ♥



...Och vet ni?
Att få följa med sambon ut en kylig eftermiddag nu när löven gulnat,
när luften är rå & frisk & tjärnen ligger spegelblank är bland det bästa jag vet,
och jag hoppas och tror att med lite envishet & tid så kommer jag också att kunna kalla mig fiskare,
inte bara tektniskt eller passionerat, utan även med förståelsen & kärleken som dessa killar har.

En stor eloge till er - Björn, Erik & Rille.
Ni gör det inte bara bra, i gör det dessutom helhjärtat!

Tack!
/Joi

jag med min först båge någonsin
och min första fisk på fluga :)


Kommentarer
Postat av: Björn

Jag rösar att det här är det bästa inlägget på hela bloggen... :) Kul som fan att "kärringa" (förlåt joi) inte alltid behöver stanna hemma och ha tråkigt när gubbarna far ut! Fast ibland vill väl gubben ha nybakta muffins när han kommer hem! Hahah :D



Skitbra inlägg Joi, made my day.

2009-10-05 @ 22:10:34
Postat av: Lella

Var ett av det bästa inlägg på länge ! <3

2009-10-05 @ 22:14:02
Postat av: Lella

Det var bland det bästa jag läst ! Börjar undr hur man fixar det hela !

2009-10-05 @ 22:42:15
Postat av: Erik Fernau

Härligt inlägg Joi! Gött att du livar upp bloggen igen hehe :)

Får hoppas att det är startskottet för en rad fina blogginlägg igen.

2009-10-06 @ 10:10:40

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0