Planer inför 2010 - Del 2 av 3

Stora fiskar, nya arter, nya prylar och skolansökningar, det är mycket jag hoppas få uppleva och pröva på detta år.

Ni har förhoppningsvis inte missat Björns fina inlägg om hans personliga planer året. Jag tänkte inte vara sämre så därför slänger jag upp önskelista på vad fiskeåret 2010 ska innehålla. Detta år planerar jag ska gå i flugans tecken. Haspel och mete kommer vara med på ett hörn men året ska domineras av fluga, inget tjafs!

 

 

  • Uppgradering av fiskeutrustningen

Tyvärr är fiske som ni säkert redan vet en ganska så dyr hobby. Så köplistan ser jag som en önskelista och är tyvärr inte hundra på att allt kommer bli mitt.

Längtan efter att drilla första gäddan på flugspö växer sig allt starkare så förhoppningsvis skaffar jag mig ett härligt gäddflugset vilket också kommer få användas om de blir lite försök på havsöringen vilket jag verkligen hoppas.

Precis som Björn har jag också tänkt följa i Rilles spår och skaffa mig en flytring.  Glida runt efter vassen i Lilla Lindesjön och vänta på gäddhugget känns som en riktigt häftig upplevelse!

Vadare har jag också planer på att skaffa. En flugfiskare känns inte hel utan ett par vadare och med den stora förhoppningen om att komma iväg norrut så känns det som ett par vadare kan vara på plats. Dessutom behövs dom såklart om det blir ett köp av flytring.



  • Första havsöringen

Hoppas att detta år nypa första havsöringen. Förmodligen kommer vi iväg på en tur snart men skulle då tro att det bli haspel som dominerar tyvärr. Men det är inte fy skam det heller! Får jag första havsöringen i år så är jag nöjd. Blir det på spinn får jag uppleva ”förstagångenkänslan ” igen då man tar den på fluga tillslut.



  • Första fluggäddan

Som jag skrev tidigare hoppas jag få hålla i flugspöt och känna tunggung från våra madammer i år. Fluga är enligt mig det bästa fiskesättet och gädda en av det häftigaste fiskarna att fiska. Kombinationen måste bara vara så häftigt som jag inbillar mig.



  • Resa norrut

Hoppas verkligen det kan bli en resa norrut i år. Tälta vid en sjö och dänga fluga dagarna i enda skulle verkligen vara något som passar mig. Vid en sådan här resa skulle jag även passa på att nypa min första harr, två flugor i en smäll med andra ord.

  • Snacka fiske till tungan domnat och öronen blöder

Våren är lika med fiskemässor och vi i Team Dalkars ska hänga på flertalet av dem. På onsdag morgon drar jag och Rille med Stefan till Stockholm och förbereder Flugfiskemässan. På torsdag slå portarna upp och förhoppningsvis ska man få se en massa häftiga nyheter, träffa en massa intressanta människor, knyta nya kontakter och självklart ska jag och Rille försöka göra ett kanonjobb för Jakto.

Som vi tidigare skrivit är det bara att komma fram och heja om ni ser oss, vore verkligen jätteroligt!

 

  • Mete med levande efter Abborre och Gös

Gösmetet har vi kört på en hel del och det är verkligen ett härligt fiske. I år hoppas jag på många varma sommarkvällar med metet riggat, engångsgrillen tänd och fetare gösar än någonsin.

Något vi däremot varit sämre på är att pröva meta efter stor abborre. Dalkarsfiskare vi som vi är, och med många borrar på samvetet så är det lite tokigt att det inte blivit något riktigt seriöst försök med mete, men nu i år ska banne mig bli av. Sitta i båten, dra dom allra coolaste och mest överdrivna fiskehistorierna i kombination med ett flöte som försvinner och en krokad kilosborre i andra änden låter väll inte så tokigt? Jag citerar min gode vän John, ”Det ska vara framme i Juli, när vädret är lyx, köra gädda på eftermiddagen och sen över till abborre på kvällen… Ah, sommardrömmar.”

  

  • Team Dalkars goes Forshaga

I vår kommer ansökan till Forshaga att bli av för min del, och jag hoppas och tror att hela Team Dalkars söker. Så förhoppningsvis rör hela Team Dalkars på sig i slutet av sommaren och bli värmlänningar ett tag fram över. Fiske är något jag vill jobba med och att studera på Forshaga känns som ett steg i rätt riktning för att få drömmen att slå in. Att man också får närmare till Karlstad och Färjestads hemmamatcher är ju inte heller till någon nackdel.

 

Snart kommer ni kunna läsa om Rilles planer så håll utkik. Kan också skvallra om att det snart kommer en ny tävling här på bloggen med ett fint pris i potten. Missa inte de!


Ha det kanoners och ett riktigt skitfiske! Hoppas vi ses på mässorna.

Erik Fernau från Team Dalkars


Kommentarer
Postat av: Stefan Ågren

Tjena Grabbar



Märker en rejäl kvalitetshöjning på inläggen, både språkmässigt och innehållsmässigt (flugfiske hahaha).

Visst är det dyrt att fiska. Men kom ihåg att ni inte behöver de dyraste märkena! Jag rekommenderar defivitivt också att köpa begagnat. Håll utkik på tradera men framförallt edgeforum.com (säljes). Där är det flugfiskebröder och systrar som säljer riktigt bra grejer till rimliga priser. Sen finns det ju märken som tex pool12 som gör helt okej spön för lågra priser. Hör av er om ni åker till Norrland (Umeå) eller norra dalarna så ska jag hooke er med lite tips!

2010-03-08 @ 10:08:29
Postat av: Marcus Svan

Kul med lite uppdateringar på bloggen nu när jag (och ni antar jag) har grov fiskeabstinens. Jag tycker det låter som att du har riktigt spännande mål med nästa fiskesäsong och även om inte alla mål blir uppfyllda så tror jag du kommer att få ett fantastiskt fiskeår ändå. Mina egna mål under kommande säsong är att ta min första havsöring, min första gös och gärna en madame över tio kg (gärna med Ambassadeuren jag köpte av dig Erik) =)



Ha det gött Team Dalkars!

Mvh

Marcus

2010-03-08 @ 17:04:29
Postat av: John

Jag blev lite besviken när jag såg att en resa till Jönköping inte fanns med som mål.

Men detta kanske är en självklarhet och inte tt mål. :)

Kul att det går bra för er grabbar, jag hoppas att ni får möjligheten att jobba med erat intresse i framtiden och önskar er naturligtvis all framgång!

2010-03-08 @ 21:05:42
Postat av: Anonym

John! Du har ju helt riktigt i att det är en självklarhet! :) Vi har ju redan fått en inbjudan så vitt jag förstår! Beklagar att vi glömde skriva med det i inläggen ^^



Ha det fint med dig

2010-03-08 @ 21:18:20
Postat av: Björn

Glömde skriva namnet i kommentaren ovan,

Björn

2010-03-08 @ 21:19:17

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0