Veckans Tips! "Smärgelduk"

Veckans Tips

Mattis

 

Smärgelduk

Här kommer ett litet tips för att behålla storgäddan på krogen, det är väldigt viktigt att ha vassa krokar vid all typ av fiske. Själv är jag till och med lite överdriven ibland å kollar krokarna när jag har slagit i minsta sten men det kan det vara värt när drömfisken kommer..

 

För inte allt så länge sen hade jag en period där jag tappade alldeles för mycket fisk dock visste jag att jag hade sjukt dåliga krokar men allt jag hade att göra åt det var en rostig fil. Filar kan funka bra men en stor nackdel är att det finns risk att kroken blir ännu sämre, har vart med då man sitter å filar så hör man en fisk smälla på ytan å kollar bort och filen går snett å kroken blir trubbig.

 

Det var när jag skulle på fiskesemester i Stockholm som farsan sa att jag skulle prova smärgelduk så jag tog med mig en bit och idag åker jag inte ut utan en bit i fikan, efter att har tappat så mycket fisk provade å slipa krokarna med duken och pang sa det 6 hugg och 6 gäddor, ett klockrent val om du vill ha vassa krokar

 

Den stora fördelen är att den är så mjuk så du lägger den på tummen å trycker kroken emot och drar neråt ett par gånger. En annan fördel jämfört med en hård fil är att man får bort rost längs hela kroken. Kroken blir då inte bara vass och blank vid spetsen utan len och fin längs hela vägen. Det går inte att göra fel, den enda nackdelen är att den blir sämre om den blir blöt så man måste hålla den torr.

 

Det var veckans tips! köp en bit smärgelduk, vässa krokarna, behåll fiskarna.

 

Skitfiske!


// Mattis


Kommentarer

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0