Veckans Tips! "Båten skrämmer fisken"

Veckans Tips

Björn


Båtens undersida skrämmer fisken

Jag har fiskat från många båtar under mina år. Stora som små och olika modeller med olika färger och av olika material. Båten skrämmer fisken... eller gör den alltid det?

I en sjö med klart vatten skrämmer så klart båten lättare fisken. Och i en grumligare sjö kan båten komma fisken närmare utan att den känner oro och flyttar på sig. Jag tror dock att båtens färg på undersidan spelar roll och då har jag upptäckt att en mörk träbåt verkar skrämma fisken minst. Ibland inte alls, om man ligger sakta och driver utan att skvätta med årorna eller motorn.

Det är i just två vatten där jag fiskar från träekor som fisken ofta hugger precis inne vid båten. Stora som små. De hyser ingen rädsla för båten och ibland tror jag till och med att de ligger och lurar rakt under båten(!), alltså att dom använder båten som skydd och gömställe!

Ett träskrov måste ju helt enkelt se mer naturlig och diskret ut än en färg av knallröd eller vit. Kanske påminner det egentligen mer om en stor sten eller stock och så länge detta "objekt" inte för väsen eller rör sig fort, varför skulle då fisken bli rädd?

Det är alldeles för många närgångna hugg från träekorna att jag inte kan ignorera detta fenomen. En liten tankeställare som ni kan fundera över bara!

//Björn


Kommentarer
Postat av: JontaK

Detta är en intressant debatt, klart är att det finns många olika åsikter om hur skrovfärg, årtag, motor, gungande båt och dylikt påverkar fisken.

Min erfarenhet säger att båten påverkar fisken på olika sätt beroende på vilka förutsättningar som råder.

Jag har varit med om flertalet "heta" fiskedagar då gäddan & abborren har kommit simmandes från botten precis under båten för att ta betet. Då fiskar jag i aluminiumbåt.

Sen finns det ju vissa dagar då en mer neutral färg på båtbotten verkar skrämma fisken så mycket att dom få huggen man får kommer på lång lina.

Intressant ämne som sagt...

2010-10-15 @ 05:04:32
URL: http://Näää.

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0