Kortare jiggtur

Kom just hem från en kortare eftermiddagstur ute på Lindesjön. Jiggade ner i hålan som vanligt och efter tre kast klipper en gädda stjärten på min sista stora stomjigg! :P Frustrerande. Drog på en ännu större variant av samma typ av jigg men som saknade rött inslag i färgschemat. Fiskade flitigt med denna på olika sätt och djup men nada. Dagen som idag hölls under ett stadigt grått molntäcke med lättare vindpustar verkade fånigt trögt. Men så bytte jag till en mindre stormjigg, imitation abborre och med rött inslag. Bang! Så satt det en hyfsad gädda i änden. Otroligt pigg firre som rusade två gånger under båten och ut på andra sidan. Så låg det iaf en gädda på 3,3kg i håven.

Strax därefter fick jag en till mindre gädda på samma jigg. Beteslåset hade öppnats så olyckan var och knackade på dörren ;) Skitbeteslås, bytte ut det mot ett hardlock.

Därefter var fisket mycket trögt och jag gick igenom hela jiggboxen tror jag. Riktade fisket efter både borrarna och gäddslemmisarna men inte en stöt ens.

Skitfiske på er alla! :)

Björn jiggar gädda

Måndag 28/4 drog jag ut själv direkt efter skolan. Kom väl ut till kl halv 3 ungefär. Vädret var mestadels grått men solen kikade fram emellanåt. Vinden var svag men en och annan bris drog förbi. Började fiska i en liten å som rinner mellan de två sjöar jag huvudsakligen fiskar i. Dängde på med jigg nere i en djuphåla på 10 meter där det fanns ett stort stim betesfisk. Den här lilla abborren fick inviga dagens fiske.

Efter den enstaka borren verkade de svårflirtade så jag gick upp i storlek på jigg och då small den här härligheten på. Hugget var fräckt och rusningarna långa, lite klurigt att håva fisken själv med den stora håv jag använder (ja jag skiter i gälgreppet nu för tiden). Använde gorillapod till kameran för att få en fin pose hehe. Den vägde typ 4,2kg och var 91 lång. Urlekt eller hane, vet inte riktigt.

C & R

Vid ett sånt här hugg suger det till bra i spöt :D

Hade ett till rått hugg på jiggen men den fastnade ej, sen blev det dött och jag bytte ställe. Fiskade av en ny djuphåla men i en av sjöarna. Efter 4kilosen hade jag fått så blodad tand för gädda så jag dissade abborrarna och fortsatte med en abborrfärgad stomjigg. Efter några få kast suger det till i spöt och den här känns ännu tyngre! Ber till fiskguden att jiggens enda krok sitter bra, vilket den som tur var gjorde. Groteskt hård rusning bjöd den på men sen blir jag lite smått förvånad när jag ser fisken, som var lite mindre än jag hoppats. Här kom iaf en till 4kilos upp, 84cm:

Skönt att låta de simma tillbaks igen. Alltid lika fin känsla.

Nåväl, kastade ut jiggen mot djupet igen och lät spärren va lös så la jag ifrån mig spöet en snabbis för att räta till kameran på gorillapoden som höll på att falla. Sen plockar jag upp spöt igen och är redo att börja jigga hem men TYNGD! En 3kilos hade tagit jiggen på nedsläppet :D

Därefter hade jag några hugg som ej resulterade i fast fisk så jag experimenterade och satte en trekrok modell OWNER på enkelkroken. Det funkade på de 2 kommande fiskarna.. Sen tappade jag en gädda på 2-3kg som slet sig framme vid båten och det var pga att trekroken hakade loss från enkelkroken... så mycket var det alltså värt att rigga på det viset :P Ska aldrig fiska så igen, nästa man tappar kanske är en fin madam! Vädret var ialla fall väldigt växlande och spektakulära ljusförhållanden rådde.

Förbrukningsvara?! Två stormjiggar tappade stjärten av alla gäddor som högg under dagen.

Sen började huggperioden avta och jag återgick till mindre jigg för att lura någon borre till men då klev denna lille på bara några meter under båten. Den här gäddan förvånade mig skapligt då det visade sig att den inte alls satt fast i kroken! Den bet sig bara fast i jiggkroppen och vägrade släppa taget =)

Det var en händelserik halvdag, riktigt roligt. Skitfiske!

Båten är i!

Lördagen började förjävligt, efter 4 timmars sömn och en hård natt är man ganska sliten när man vaknar kl 11 en lördag morron, men men, bara bita sig i läppen och ta tag i dom krafterna som är kvar, båten ska ju i vattnet! wihi. Team dalkars + tjuumas. dvs Team Björka ^^ men men, det vart lite förseningar men runt 2 kom båten i vattnet efter allt fixande med dragkrok och lossnade av bromsar på trailern osv. Utter är nu i vattnet och nedanför följer 2 fisketurer.

Lördag

Vi åkte runt och cruisade lite först för att kolla hur båten gick. Den gick väldigt bra faktiskt, med 25 snabba knop krossade båten ytspänningen på vattnet, 4 pers i båten + fiskeutrustning, helt okay faktiskt. Vi bestämde oss sedan för att testa jigga av djuphålan i sjön, tyvärr inga fiskar up i båten, dock ett par hugg. vi åkte igenom ån och testade lite här och var där det vart grunt och sen djupt. Jag (Jimmy) står och jigger efter borre, det var väl iaf det som var tanken, och det där då det sjunger tag i spöet och jag blir hysterik, jag tänker inte tankarna på att det kan vara gädda utan jag tror bara det är en enorm abborre, spärren på max och jag håller på att åka ner i vattnet av kraften när fisken försöker sticka, dock gick det bra och upp till ytan kommer en gädda, lite besviken blir jag då jag trodde jag hade ett monster till abborre på kroken ^^ den tyngde vågen till 2.7kg och årsbästa. Vi byter ställe och Bjoz kör med modellen större jigg. tanken var då gädda, Där sjöng det till i bjozez spö och vi frågar om det är nåt stort, nej, behövs ingen håv om det inte är abborre, HÅV! utbrister han, det är en abborre, håvningen går smidigt till och upp kommer den smällfeta abborren. den tynger vågen till 0.88kg och det är bjozez näst största abborre, PB:t ligger på 1,3kg. Efter det blir det tyvärr ingen fisk och Rilleh och tomas blir fiskfittor.
Denna padda surfade runt i ån med cruise control igång =)

Denna fina bit vägde 2.7kg =) Årsbästa (fulaste minen dock ;D)

Bjozez ser helt exalterad ut ;D

Söndag

Efter ännu en hård natt men aningen flera timmar sömn ringer bjozez och säger att nu ska vi ut och fiska, Självklart hänger man på. Rille plockas up och vi far mot båten, Vi bestämmer oss för att testa samma ställen som gav fisk förra gången och sedan åka up en längre bit upp i rossvalen. Där jag fick gäddan dagen innan fiskar nu björn upp en fin abborre ytterligare. även den ganska rund om buken men tillhörde en lägre divisionen. Det är ganska dött och våra magar börjar hungra ihjäl oss, och vi har kommit fram till att Team dalkars, antingen fiskar dom annars äter dom, det är våra största intressen ;D. Men men vi tar en tripp till Storå för att köpa pizza som vi sedan kan sätta oss i båten och äta. Efter pizzan har vi fått nytt krut och vi börjar fiska direkt, Vi ställer oss och börjar jerka vid vädligt mycket vass, jag kör med en buster shallow eller vad dom heter :P den gick iaf bara nån centimeter under vattnet, PANG säger det och det smäller till i mitt drag, jag ser gäddan som attakerat underifrån och puttar up draget på ytan så att det hänger sig. attans, ut med draget igen men den ville bara hugga 1 gång. vi åker vidare och ställer oss i "jerk-paradise" Det dröjjer inte länge innan det nyfunna stället levererar. En fin gädda på 3.7kg drar rille up ur vattnet =) efter detta får vi tyvärr inget mera utom några enstaka hugg. vi begär färden hemmåt för att nanna.

Jag glufsar pizza <3

Rilles fina firre på 3.7kg Tog andra kort med andra kameran då denna tog slut på batteri, kommer mera bilder på skönheten & annat

/ Skitfiske

Big Update

Ur jimmy's synvinkel (Tyvärr inga bilder med det kommer.)

Torsdag
Vi drog ner till våran lilla tjärn för att dra lite fin regnbåge. Det började prefekt när jag och bjoz fick skjuts ut, jag smyger mig nära kanten när jag ser att dom vakar, lägger ut flugan och pang, där satt första fisken på första kastet. det var en liten stackare på 0.85kg som högg på min fluga. Efter en stund kommer RilleH och Mike (våran extra TD medlem för dagen) Fisket är trögt men efter en stund får rille en fin regnbåge. Sen bytte vi sida och rille får en till regnbåge. också den i samma storlek runt, runt kilot dvs. Strax därefter drar bjoz en mindre öring. Efter detta så hände det inte nåt mera specielt den gången, men vi alla skulle hem till våra bäddar, för på fredan vare upp tidigt som gällde för då var det resa ner te Göteborg och sportfiskemässan som väntade.

Fredag
klockan stog på halv 7 på morgonen, jag gick up för att trycka i mig lite frukost och hoppa i duschen, precis när jag är klar ringer bjoz och säger att han står utanför, prefekt. Matvrak som vi alla är stannar vi till i örebro ( 4 mil ifrån hemstaden)  på shell för att inhandla en stor baguette och en dricka. jag och bjozez turande om att köra dom 36 långa milen med fartkamera var och varannan meter. När vi väl kom ner så började naturligvis GPS:en krångla och det blev en liten snurr i sköna Göteborg =)
När vi väl hittar parkeringsplats och hittat in på mässan så börjar vi strosa runt, själv hade jag inga pengar att spendera men jag hängde med för att se vad som fanns och för att det är en rolig upplevelse. Rille och Bjozez shoppade loss lite granna, Rille mestadels då han inhandlade ett par vadare och lite annat smått och gott. När vi bestämmer oss för att åka hem så bestämmer vi också för att dra en liten cruising vända i stora götet, det var ganska förvirrande för en som är van vid en liten stad på ca 20 tusen ivånare. Till slut bestämmer vi oss för att sätta igång GPS:en igen så vi hittar ut på motorvägen, vilken tur att vi var så smarta så vi drog precis när rusningstrafiken satte igång '-.-
När vi väl kommit ifrån götet så stannar vi till på en liten rastplats för att ta några kast vid nån brygga lite random. inget specielt händer under resan på väg hem bortsett från att naturligvis stannar vid en av dom hundra affärerna med 400 olika sorters godis :P
När vi väl slagit oss te ro hemma hos rilleboy satt vi och lirade lite poker, snackade massa trams och sänkte endel alkohol, det var ett perfekt avslut på en extremt jobbig dag vilket gjorde att vi alla somnade in väldigt skönt.

Lördag
Bestämde oss för att ta en tur ut te tjärnen igen för att dra några fina regnbågar, dom var på hugget med enbart 2st ville komma up denna gång, men jag hade ytterligare 3-4 hugg och bjozez hade endel och rille tappade en bamsing. båda låg på runt kilot. på kvällen hade vi bestämt oss för att käka fisken som vi tog up i torsdags, det var suveränt och TD kan tydligen göra annat än att fiska ;D. Under kvällen drog vi också ihop ett gäng och spelade lite poker och sänkte även denna kväll lite mera alkohol.

Söndag
Söndan var ganska seg, vi sov bort halva dagen och vi bestämmde oss för att slå till mot dom lite mindre fiskarna, vi bestämde oss för att fiska lite bäckröding. Det gick väl hyffsat, jag och rille traskade iväg neråt en bit medans bjoz körde på sin lillebror. Det resulterade med att vi hitta en Put&take sjö mitt i skogen, det visade sig att det var en privat sjö som någon hade planterat vi, vi fick naturligtvis inte fiska i den då den var privat tyvärr, men vi ska försöka göra nån deal med den snubben någon så att vi kan få testa den.

Tisdag
Jag och Rille tänkte vi skulle testa kottjärn uppe i skogarna en bit norrut. det var en jäkla resa faktiskt, vägarna var urdåliga. Vi stannade till vid några vattendrag men inga tecken till liv. Vi irrar runt på grusvägar hit och dit, och tillslut hamnar vi rätt, stället vi skulle till skulle ha en bom, ja det hade den, vi skulle haft nyckel, men det hade vi inte men som tur var så var den öppen, det stod dock en lapp där det stod, "Är grinden öppen riskerar du att bli inlåst" men vi tänkte chansa på att inte bli inlåsta, men när vi kom ca 100 meter in på vägen kommer en stor backe, jahapp tänker jag, detta går givetvis inte då det var snö i backen och mina vinterdäck inte var direkt  bra, jag får skylla mig själv antar jag :P. Vi hoppar ur bilen och går till fots. det blir en vandring på ca 3 km, det var ingen fara om jag ska vara ärlig. Tråkiga nyheter väntar när vi kommer till tjärnen, det visar sig att den är frusen. När vi väl har gått så långt så stannar vi till och kollar i vindskyddet vad som finns där, där fann vi lite kryddor för att kunna grilla fisken över öppen eld och lite annat smått och gott, bland annat en yxa och lite annat, vi börjar hacka sönder isen, ojsan, där plumsade rille ner i vattnet med hela högerbenet. ;D Vi börjar göra upp en eld och vi får sitta framför elden i 3 timmar för att få upp lagom torra byxor på rille.  Efter en stund bestämmer vi oss för att fixa lite kaffe, nja det vete tusan hur det gick igentligen, till slut fick vi i oss lite granna men inte var det det goaste kaffet jag druckit. vi börjar knata hemåt efter ett tag och börjar röra oss hem.

Det var den stora uppdaten, hoppas det gav en massa glad läsning, kommer med några bilder senare.

Årets första!

Jamen, TD va ute på nya äventyr och den här gången till ett ganska udda ställe, nämligen
en put&take sjö som ligger ganska nära till hands.
När vi väl va där tänkte jag - va fan gör vi här?
Det blåste på ganska friskt och kallt som satan, men ville inte göra Bjoz och jimmy besvikna.
Eftersom jag va så skeptisk och frös gick jag och gjorde upp en eld för att värma mig.
Det visa sig vara en bra ide, då bjoz fick i uppdrag att åka och köpa korv som vi skulle grilla.

Ett paket hottdogs senare hade vi nya krafter, och beslutar oss för att gå längst ner där det va lä,
kl va strax inna 18.
Som från ingen stans ca 10 vak!
Trodde knappt att det va sant, började lägga ut flugan på varenda vak, men nej.
Pang! ändeli ändeli! skrek jag
yes! årets första :D

1.12kg stannade vågen på, så jag va rätt nöjd. bästa va ändå att se den simma iväg :)
aja nog om mig nu.
Ja ca 4 kast senare och ett tele samtal, pang!
Jimmy får en riktig gris på kroken!
(har följer ett litet bildspel)

Går det att missa glädjen i denna bild? nej den e underbar :)
2,60kg! Första regnbågen och där med nytt PB.

Vi hade en sjukt rolig dag.

Svårt att kroka?!

Efter skolan stack jag nerma Dalkars och drog lite kast längs lugnvattnet efter strömfåran. Började med samma jerkbete som funkade sist men bytte efter ett tag eftersom ingen högg. Satte på en mellanstor Salmo Slider i mörtfärg och kastade på samma ställen. Pang! Klockrent hugg under ett spinnstopp, blixtsnabbt mothugg och sekunden senare spottade fisken ut draget. Fan tänkte jag, drog ett nytt kast på samma ställe ungefär. Efter ett tag, PANG igen! Men samma visa, direkt efter mothugg släppte fisken. Så här fortsatte det i ungefär en halvtimme, sammalagt 7 tokhårda hugg men lika svårfångade fiskar. Vet inte ens om det var gädda som högg, Slidern brukar de lätt få in i munnen. För övrigt såg jag ett stim betesfisk som vakade kontinuerigt några meter ut på ett ställe. Efter ett tag plaskar det till och bara några meter ifrån mig såg jag stora ringar i vattnet. Kastade där men nada. Trots att jag bytte krokar på Slidern till sylvassa Owner, fastnade inte en jävel.

Idag bommade jag 7 fiskar och fick en död mussla. Good job, fiskfittan! :( Anyway, hade gött allesammans.

//Björn

Nr 10.

Eftersom att det inte blev allt för sent igår, orkade jag gå upp ganska tidigt idag.
Kl va runt 10 tiden när jag fick för mig att prova något helt nytt ställe.
Samtidigt va jag riktigt sugen på att ta Gädda Nr 10 för iår.
Sagt och gjort, det tog ca 30 min efter det att jag annlänt till platsen.

Och den här vill jag lova att det va krut i :D 1,4kg

Plats - Nedanför Dalkars på "Udden" vid viken ^^

Btw gjorde nyss en gäddfluga. "X-mas 365" heter den, ni förstår säkert varför ^^

Ha en trevlig helg alla läsare.

2-1 ;)

Japp yes yao!
Jag och björn tog en tripp nerma dalkars, dröjde inte länge innan han drog första.
Det va jerk vs Fluga och jag kontrade ganska snabbt med en liten rackare på 0.8kg
Vi vandrade på andra sidan golfbanan, på samma ställe som jag och jimmy va vid igår.
Dom va helt klart på hugget idag. Bjoz tar sedan en till samt tappar två.
Blev inte så mycket fiska av för min del pga kraftiga motvindar efter ca en timme.

förbannade sten!

Så nu e jag tillbaka igen, inget lyckat pass direkt...
va ute 2 timmar, på vägen tillbaka stannar jag för att ta ett sista kast.
Då gott folk händer detta.

image7

Ja det va en sten som jag stod på, som inte riktigt ville att jag skulle vara där.
Så den ruskade lite på sig och vips så va jag nere med högra benet ^^
Men va fan jag e inte bitter

image8

Notera krokodilen som ligger på lur där, man ser bara ögonen som sticker upp ^^

image9
Men trots allt va det en mysigg morgon :)

Tidig vår fiske!

Ja som vi konstaterade igår så tror vi att gäddorna här i dalkars har börjat att leka :(
Men jag tänker göra ett försök. Klockan är nu 06 40, Dimma ligger över hela stan, det
här kan bli grymt :D
Återkommer med lite bilder.

Bompass i vårvärme

Strålande sol idag! Värme! Men ingen fisk :( Efter skolan stack jag ut till golfbanan och jerkfiskade. Började med att lära mig The Pig. Inte fått till gången på den förut men från och med idag ser det mycket bättre ut. Fiskade noga igenom stället med en mängd olika beten och färger, men nada. Jag såg en gädda som blev skrämd nära land i grässnåret, alltså börjar gäddorna krypa uppåt lekplatserna, vilket ju kan förklara det usla fisket. Allt var i alla fall inte för jäves, eftersom solens sköna värme smekte mina kinder och händer i två långa timmar. Men hör och häpna, Björne blev fiskfitta :(

Hehe, ha det gott alla!

Andra sidan :O

Jag och Rille bestämde oss för att testa andra sidan av "golfströmmen" ;P Det resulterade till en hel del heta ställen som ska besökas senare med båt. Nu har dock gäddorna börjat leka så tyvärr är dom lite svårare att få på kroken =/ ett hugg ganska tidigt, det var allt. Men vi fick se en hel del plask och gäddor som stod och lurade, och simmade iväg så fort dom märkte av oss, men men, vi ska på dom igen, får se om jag ( jimmy ) hinner ta en tur, vad jag vet ska Rille och Bjoz ut en sväng.

Ha't Gött

sex timmar = två gäddor

Yes, jag och jimmy hade klockorna på alarm 0800.
Vi kom väll iväg ca 09 15. Gick förbi hemma hos micke som tidigare ringt och frågat om
vi skulle ut idag. Det började ganska segt nere vid 3:ans hål.
Gick sedan vidare mot 4:ans utslag, klockan va då strax innan 11 00.
Det dröjer inte länge så sitter den där, jimmy hojtar till.
Vågen landar på hela 1,7kg och nytt flug pb för jimmy :)
Sen va det dött. Vi går runt hela golfbanan men inte ett ända hugg.
Jag ville prova en hot spot som jag tidigare tappat ett as.
Ändeli! - den här är stor, roppar jag till jimmy.
haha ja vad ska man säga, 0.75kg vägde den inte allt för stor kanske haha ^^
Men det va en trevlig dag och nu känns det att man har varit ute sex timmar
och bara strosat runt.

image4

image5
Vart man än går ligger det ormar i gräset :S
image6

Teamdalkars Officiella blogg

Japp detta är då TeamDalkars Officiella blogg.
Teamet består av

Björn (Bjoz)
Jimmy (Zyl)
Rickard (Rille)

Vi kommer att blogga så fort vi har varit ute på någon fisketur,
även annat skojj.

Sakar som vi har planerat innför år 2008
Sportfiskemässan i göteborg 11-13 april
Skärgårdsfiske ( x-antal turer )
Fiske i Loffsdalen på sensommaren
Vätten trolling
Gös fiske
Nya personbästa

Börjar med att slänga upp lite bilder från min tur idag.

Gick upp ca 08 30 för att ge mig ut på golfbanan.

Fick första gäddan runt 11 00 tiden

Vikt på den va 0.85kg

Kastet efter fick jag en riktigt pigg rackare på 2.1kg

Ca 11 34 (för att vara ganska exakt)

Fick jag ännu än pigg gädda på hela 1.68kg :)

Det märks att de börjar vakna till liv nu, hoppas bara

att man hinner ta en hel del nu innan leken börjar.

image1

image2

image3

Kanske ska tillägga att jag enbart kommer att fiska med fluga detta år, vet det kommer
att bli jävligt svårt men det är helt klart det roligaste fisket.

Imorgon bär det av rellativt tidigt då jag och jimmy har ställt klockorna på 08 00
för att jag sedan ska kunna snuzza 1 timme ;)

Jaha det va allt för mig, hoppas att det blir en väl besökt blogg.