Stoppa kraftverksplanerna i Arjeplog

Om rubriken på detta inlägg berör dig, tycker jag att du ska skriva på.
[Klicka här för att skriva på!]

(Bild lånad av flyfishingchaos)

Mera kustfiske

Idag såg det mulet ut på himmeln när jag kikade ut genom fönstret på mogronkvisten. På med kläder, bre några mackor och ut till kusten med jerkbaitsetet i högsta hugg! Jag och min nyfunna jerkbaitvän dängde av kanterna.

Jag påpekade att jag trodde vädret var bra och med tanke på det grumliga vattnet skulle gäddorna ta betet bra idag, "upp till bevis" svarade min kompis och sekunden därefter hojtar jag till JAJEMEN! Och gör ett mothugg med fast fisk :D Så klockrent blev det haha... så här såg den lille ut:

Som ni ser tog den betet skapligt djupt och det var inte utan en och annan skråma på fingrarna som jag plockade ut det ur käften. Den klarade sig fint efter en stunds återhämtning.

Vi bytte ställe och jag hade ett brutalt hugg skapligt nära land där gäddan bröt ytan men missade draget helt..... fan, hade jag bara gjort spinnstoppet 1 sekund längre hade det suttit! Man lär sig verkligen det där med långa spinnstopp, det tar verkligen på psyket. Samma gädda följde efter mitt drag 3 kast därefter men ville inte hugga igen, man såg att det var en skaplig gädda. Polarn hade oxå efterföljare i samma storlek lite längre bort, liksom jag på ännu ett ställe åt andra hållet. Långa gröna som kom fram och tittade på våra beten men dom verkade ha tappat suget för att hugga. Inte så konstigt, jag tittar upp i skyn och ser att den fina mulna himmeln spruckit upp till nästan klarblå. Strax därefter, strax efter lunch, slutade alla efterföljare och all kontakt med fisk. Solen är ett gissel här nere, dom blir så skygga..

Nya tag i bättre väder! Skitfiske alla
//Bjoz

Jerkfiske i ERIKSBERG

Eriksberg.... det mest legendariska ordet man kan höra i gäddfiskesammanhang. Här var jag (Björn) och testade lite jerkbait med min farsa.

Själva Eriksberg är ett naturreservat med ett en mils stort inhägnat område där man inte får fiska, man får betala avgift för att träda in på området och måste då åka bil som på ett safari. Gäddfisket är helt förbjudet just nu och har så varit i några år, däremot finns möjligheter för karpfiske i området. Däremot får man fritt vistas i området precis utanför stängslet som omger inhägnaden och här är sportfiske fritt från kusten. Jag vistades längs kusten på andra sidan staketet och piskade kanterna med jerkbait.

Efter några få kast har jag en skaplig gädda till efterföljare men i det soliga vädret ville den så klart inte hugga. Strax därefter ser jag 3 stora laxartade fiskar som stryker förbi 3m ner i det glasklara vattnet, mäktigt att se!
Lite senare har jag att hårt hugg i en ytterst grund vik men den fastnade inte tyvärr.
Vid en udde långt ner längs Eriksbergskusten har jag en havsöring eller någon annan laxfisk som följer efter min buster jerk ända in till kanten, blängandes på draget. Andra kastet kom den efter igen lika nyfiken. Tredje kastet hade jag ett blixtsnabbt och tvärt hugg men klantig som jag var hade jag bromsen på för löst så mothugget satte inte krokarna.... två bommade fiskar än så länge.

Nej bättre än så här blev det inte, alltså ingen landad fisk. Men det var en riktig upplevelse och en mycket fin plats som jag definitivt kommer att besöka igen, under bättre förhållanden. Båt där vore mer än asgrymt!

Här kommer lite bilder så ni får se hur det ser ut där nere:

Vass vass! Fin vik

Stängsel, innanför finns vildsvin, kronhjort, dovhjort och europeisk bisonoxe (visenter) mm.

Fin bokskog

En båt ankrad i mitten av den viken hade smakat!

Här nere hade jag första efterföljaren samt såg tre laxfiskar på "patrol mode". Rille du vill väl dit med flugan nu antar jag ;D

Och här hade jag första riktiga hugget. Som släppte.

Mycket grunt men fint.

Rullporr

Sjukt fin liten vik

Och så blev det inga fler bilder härifrån och tur var väl det, så länge dom inte innehöll fisk! Blir absolut återbesök där, gärna med båt nästa gång men bättre fiskeväder är obligatoriskt.

Skit fiske som man skriver om man sär skriver!
//Bjön

Tävling

• Frågor

Vad är Fernaus PB på gädda?

Vad är Zylis / Jimmys PB på regnbåge?

Vad är Rilles PB på abborre ?

Vad för placering kom björn på i fiskeligan med sin gädda?

Svaren skickas till [email protected]

Vinnaren meddelas via samma mail som han/hon skickade in svaret från.
    Om det skulle vara flera med samma svarsalternativ kommer det att lottas mellan dom.
    Tävlingen pågår från och med nu 27 april 12:00 till 4:e maj 12:00 Vinnarna meddelas på kvällen den 4:e maj.

Vinnaren får välja mellan 2 priser och 2:an kommer att få det andra priset som blir över.
    Priserna är sponsrade av
    www.jakto.se

// Team dalkars

[TÄVLINGEN AVGJORD!]

Fiske i Mörrumsån

Jag (Björn) fick den stora glädjen att fiska i Mörrumsån, min farsa gjorde mig sällskap där under hela dagen. Fiskekortet var inte billigt men det var en härlig dag i det fina soliga vårvädret. Fiskarna uteblev helt som synd var, inte ett hugg hade jag och såg inte någon annan som hade det heller för den delen. På kvällen checkade jag invägningsstationen och dagens register av fångster; ynka 4st med topp på dryga 2kg. Alltså en mycket dålig dag i det ökända Mörrum... Jag pratade med en tysk som varit där 5 år i rad och han sa att fisket inte hade varit så här dåligt någonsin! Otur ja visst, men nu vet man hur det ser ut och fungerar där i laxparadiset.

Det blev en del bilder på mig som fiskade samt lite av omgivningen, tyvärr blev det som sagt inga bilder på fisk :P

Inne i en fiskeshop, liten och stor gädda. Hit åker man inte för att fiska gädda... :)

Pool 1 - Flugfiske

Pool 1 - Här skulle det varit kul att vifta lite fluga...

Det röda huset heter Laxens hus och är ett museum och akvarium samt är det där man löser ut fiskekort.

Just här är allt fiske förbjudet.

Själv fiskade jag spinn med rekommenderade drag.

Laxar hoppade framför näsan på mig, men ingen ville ens peta på draget.

ABUs stora fabrik i Mörrum. Mycket större än jag trodde, sträcker sig långt borton det som får plats i bild.

Fin miljö, rent och lättåtkomligt med roliga små uddar och öar.

Det var varmt..

Vackert

Gräsänder fanns det gott om.

Pool 3 eller 4, endast spinnfiske.

Sen blev det kväll och inte ens de erfarna gubbarna stog kvar och fiskade, då tyckte jag och farsgubben med det var dags att åka hem. Blir väl att återkomma någon gång men vid en hetare period! Nu vet ni iaf hur det ser ut där nere :)

Skitfiske
Björn

Många bäckar små

Det råder inga tvivel om att det finns gott om bäckar några mil söder om Linköping.
En del va till och med flugfiske vänliga. Med ett klass 9-10 i näven och ett leende på läpparna smög jag mig ner mot en bäck. Hade inte varit några fel om jag tagit med mig ett mindre spö, äh tänkte jag det får väll funka ändå.
Och vist gjorde de det. Med en liten nymf gjord av enbart påfågel-hearl på tafsspetsen lyckades jag lura en av de
finaste bäcköringarna jag sett.

Årets första Abborre + Öringuppfödning

Åkte till Lindesberg i måndags för att fiska med grabbarna. Under dagarna blev det några snipor men
även årets första abborre på fluga :)

ca 500g som fick simma tillbaka.

Lördag.
Bestämde mig för att åka ner till Kisa som ligger ca 5 mil söder om Linköping, då jag fått hys om en privat "öringodling"
Det är en man på 70+ som tidigare jobbat lite med fiskeodling, som nu försöker att återreproducera öringbeståndet i en liten å. Han har under 4års tid födit upp öring som han sedan släppt ut. Meningen va att jag skulle få se några öringyngel, men han hade tyvärr redan släppt ut dem. 6000 romkorn hade han tidigare under våren lyckats fåihop, hur många som blev yngel vet jag inte. Själva hjärtat låg under en fabrik. De hade dragit en slang från ån, så friskt vatten ran in i två tunnor och sedan ut i ett karl där romkornen låg.

Ån som öringen ska tillbringa större delar av sitt liv i.

Aha, pool 1 tänkte jag. Jävlar att det klia i fingrarna på mig ;)

Det såg lovande ut, och jag hoppas verkligen att de trvis där.

Tävling

Tävling är på G här på bloggen.. Priser är sponsrade av Jakto.

Tävlingen kommer gå till på detta viset

1 eller flera frågor ( alternativt en liten quiz )

Svarsalternativ skickas till [email protected]

Vinnaren kommer att meddelas när tiden är ute via den mail som svaret kom  ifrån.

Vinnaren får välja mellan 2 priser då det är lite olika kategorier, det ena är flugfiske och andra trolling / spinn..
Vilket som passar bäst..

2:an kommer att få det priset som blir över.

Tävlingen kommer att starta 27:april och sluta 1 eller 4:e maj

Eventuell frakt betalas av vinnaren.

Nått ni undrar.. tveka inte att dra iväg ett mail till Teamdalkars.blogg.se

Sponsor! :D

Svarta Tjärnen

Rille, fernau och jag zylis ( jimmy ). Vi tog vårat pick och pack och drog till efterlängtade svarttjärn för att pröva fluga efter lite regnbåge! isen hade nu släppt och tjärnen var helt isfri.. Fisken då ? Jo den fick tyvärr vänta.. inte riktigt på hugget ännu, men mera blir det och snart blir det fart på skiten hoppas vi :)

Ska ner idag och  slå 2 flugor i 1 smäll. rille ska nämnligen försöka fixa sin kamera på expert så att han kan använda Fisheye lins så vi får lite coola bilder samtidigt som vi ska snacka med en snubbe där nere, nämnligen han som har hand om svarttjärn.. ska försöka få lite ordning på snubben!! det ser nämnligen inte så fint ut nerma tjärnen en och annan ölburk är inte omöjlig att se, samtidigt som "stigen" där man ska gå är ganska riskabel med några "bajsfittor" (internt) och ganska mycket vatten på vissa ställen.. så hoppas på en bra lösning där emellan..

Tyvärr har jag inga bilder från gårdagen så slänger upp lite oförglömliga bilder ifrån tjärnen :)

Enjoy

Gruppbild - Fernau (Innan han vart medlem)

Jag och bjoz kastar

Fin båge av många

Drillning och rille intar landningspossition!

Busfrön (A)

Såhär flippar ofta våra fisketurer när fisket är trögt hehe

Betesfisk!

Nice väder tänkte jag och åkte till segelbåtshamnen. Jag va tydligen inte den ända som tänkt så.
Hela segelbåtsklubben verkade ha årsmöte just då. Men det hindrade inte mig från att trängas på bryggan, med
flugspö i högsta hugg fick jag lite respekt och de avlägsnade snabbt. Nedanför fötterna möts jag av en kaskad av
betesfisk. Har alrdig varit med om något liknande, de fanns i alla sstorlekar. Jag förmodar att endel va där för
att leka. Andra för att söka skydd samt steka lite. Gäddflugan åker av med omedelbar verkan och byts ut mot en
Harörenymf. Skulle varit kul om någon riktigt duktig flugfiskare sett mig då, med ett klass 9-10 och en harörenymf hehe.
Lyckades lura en hel del "betesfisk" men det va inte mycket till fight. En annan ganska frän incident som hände mig
när jag stod och lekte med nymfen? (flugan alltså) Jag fick en liten löja på och böjrade dra in, plötsligt försvinner all betesfisk runt om, och jag tappar löjan. En guld-görn skugga sveper snabbt, straxt under ytan och tar löjan. Det va en ganska så fin gädda som slukad min tappade löja.

Och nu, revange!

Sthlm-Tynningö

Japp, tog mitt pick och pack, drog till sommarstugan för att prova lyckan.
Hoppades på att lura någon gädda men även en riktig bonusfisk,
-Havsöringen.
På senare år har fisket blivit mycket sämre just i sthlms innersärgård.
Eller ja just runt Tynningö.
Vattnet är inte längre salt, snarare bräckt.
Any how. Det var lågvatten och riktigt klart,
såg 2 fiskar som jag tror va gädda men hoppas på Höring.

Låter bilderna tala.

Bildkavalkad. Hoppas på bättre lycka nästa gång.

Onsdag 8/4

Idag blev det inget fiske, däremot var jag och Jimmy inbjudna till Jakto,
där skulle det bindas flugor!
Daniel från Flydressing/Vision var där och band
en massa otroligt vackra laxflugor.
Det blev en hel del fiskehistorier, tips och genomgång av Visions nya katalog.
Även en hel del disskution om olika material, hur de används,
hur företagen går tillväga när de tar fram materialen osv.
Ja, det va riktigt trevligt!

Daniel

Tisdag 7/4

Jag och Jimmy sjösätter båten i Dalkars.
Blev givetvis en premiärtur med resultat, en snipa samt en tappad.
Tyvärr ville den inte vara med på bild, hehe.
(Bilder av Jimmy)

Söndag 5/4

Jag, Jimmy och Fernau bestämde oss för att prova lite nya ställen denna dag.
Började som vanligt med några kast längst golfbanan, men ack så illa..
Helt random drog vi till Vedevåg för att prova lyckan. Det slutade med att Förnis tappade en helt ny Zalt
och humöret va inte längre på topp.
Pixx

"Gäddviken" vid utslag 3

fortsättning på "gäddviken"

Jag i Vedevåg..

Bra gösvatten denne häre på bilten

Ja, vi stod länge och funderade på om vi inte skulle försöka få tag på ägaren till denna skönhet.
Det skulle vara den optimala TD båten. Så om du som äger denna ser detta. Hör gärna av dig om den
är till salu :)

Som sagt, humöret va inte på topp efter den sumpade Zalten ;)
(Samtliga bilder är tagna av Jimmy)

Fredag-Lördag

Fredagen började med tidigt morgonfiske, då jag hämtar upp Jimmy och Förnis.
Vi drog givetvis ut till Golfbanan. Vi verkade vara lite tidiga, för fiske blev det inte.
Några bilder som får tala för sig själva?

Jimmy med lovikavantar, dubbla långkalsonger och flugspö.

Fernau står och huttrar längst utslag 3

På andra sidan ån prov skjuter liab raketer?

Lördag. Solsken,snipa och strukturerat fågelbajs..

Lördagen spenderade jag själv längst golfbanan. Det blev en hel del bilder och en liten snipa.

Macro larv, ligger och gassar i solen. Ett tydligt vårtecken.

Detta är något jag aldrig tidigare sett, fågelskit som är så strukturerat
så det bildade en rektangel, kanske ett fall för "Mitt i naturen"

Och till sist en snipa som jag lurade på en helsvart fluga.

Torsdag 2/4

Ja, vi har en hel del ouppdaterat material från två veckor tillbaka. Så here we Go!

Torsdag anländer jag (rille) till Linde, hinner inte mer än slänga in all pakning hos mor och far, så ringer Jimmy.
-Ska vi..
-Absolut, vart är du?
Han stog nere vid Dalkars och dängde lite jerk, tyvärr utan lycka. Vi beslutar oss för att åka till golfbanan.
Där hinner han inte mer än att doppa gäddflugan.
-Japp japp det är fiske, hör jag. Och mycket riktigt, årets första för Jimmy och en otroligt bra start.
Som sagt Golfbanan är en mecka för tidiga gäddsnipor.
Någon timme senare får jag ändeli min första för året.

//Rich

TD fanclub

Jag fick ett mail av ett hängivet fan,
hon bifogade dessutom en bild på hennes nya tatuering,
Enjoy;

Ställning so far

Tänkte lägga upp en liten resume av vad som hänt så här långt -09

Jimmy
Har lyckats lura 2 fiskar hittils. En liten gädda på fluga hemma i dalkars och en regnbåge på hemlig ort i februari

Bjoz
Har lyckats lura 4 firrar hittils, 1 torsk, 1 havsöring och 2 riktigt fina gäddor :) han har ju turen att vara bebod nere i blekinge (avis, javisst)

Rille
Leder hittills med sina 5 fiskar totalt :) 2 havsöringar i Norrköping på premiären, vilket 1 inte var godkänd längd som fick hoppa tillbax i det kalla vattnet. men även 3 gäddslämisar har kommit upp och 1 regnbåge :) riktigt trevligt

Fernau
Har tyvärr inte lyckats lura någon fisk ännu. inte änns på sin födelsedag som för övrigt var i måndags! GRATTIS i efterskott lite granna, även fast jag grattade dig på dagen med lite fiske : )
Slänger upp PB:t på gädda i varje fall :)

Rille: 6
Bjoz: 4
Jimmy: 2
Erik: 0

En till blekingegädda

Den här helgen blev ganska snarlik den förra lustigt nog med en udda bonusfisk på lördagen (torsk/havsöring) och en skaplig gädda på söndagen.

Jag och polarn stack ut och piskade kanterna med våra jerkar och stred mot den mycket starka motvinden i den mulna vädret. De "vanliga" ställena var döda idag men på ett nytt ställe hände det grejer.

Den här granna gäddan i prima vårkondition sög tag i min Buster jerk. Var kul att få inviga den nya vågen med något så fint som en fisk på 7,67kg och 98cm :) Här är ett litet bildspel som kan få tala för sig självt:

And back she goes!

Känner att jag haft en äckligt bra start på det här året! Tycker det är synd att ni gubbar, Erik, Rille och Jimmy ej kan vara med och uppleva detta med mig... men livet är långt och Blekinge finns nog kvar! :D

Blir nog inte så mycket fiske i veckan, men nästa helg kommer jag hem och kollar läget i Dalkars :)

Skitfiskeeeeee! //Björn

JERK-Havsöring

Jag och min nya fiskekompis Casper spenderade hela dagen från kl 10 till 5 med flitigt jerkfiske längs hela strandpromenaden. Vädret var oerhört behagligt med strålande sol, svag sydlig vind och inte ett moln på himlen. Skönt för oss men detta gjorde så klart fisken trög...

I samma vik som jag fångade tioplussaren hade jag en groteskt fet gädda som efterföljare på min Big Bandit. Adrenalinet på topp vill jag lova, den var STOR! MEn gäddan högg inte utan vände efter att jag gjorde ett skapligt spinnstopp.

Casper övade flitigt på tekniken och kastlängderna och fisk lära sig den hårda vägen, backslash fjong 200 spänn i sjön ^^

Men till dagens stora händelse, jag fiskade med Big Bandit och fick ett tokhårt hugg! Sprattlade uppe vid ytan direkt och grymt starka rusningar åt höger och vänster... Det här är ingen gädda fattade jag snabbt och hävdade att jag måste ha en havsöring på kroken... När den väl kommer in till kanten tar jag upp en silverblank och vilt sprattlande havsöring som blivit krokad bak i stjärten... Damnit, felkrokad. Hur som helst otroligt roligt och överraskande.

Ville släppa tillbaks den snabbt så den skulle klara sig bra så brydde mig inte om att väga den ordentligt, men uppskattar den till 3 fina kilon.

Jerkbait fångar mycket det här året, torsk, storgädda och havsöring! :D

Blir hårdfiske imorrn igen då vädret ska bli mer lovande.

Ha det fint alla!

//Björn

Morgonpass

Släpade mig upp ur sängen ännu en tidig morgon för att hinna fiska lite före skolan. Var på plats kl 8 och fiskade till kvart i 10 helt utan känning på fisk.

Vädret var ypperligt, fast än att det var rätt kyligt ute och frost på marken var det vindstilla, glasklart i vattnet och skinande sol. Skulle sedan bli en stekhet dag så antar att jag helst skulle fiskat på eftermiddagen, men det tilläts inte så då får man ta för sig av det som finns.

Köpte mig en Ron Thompson Zenso Scale vid kl 10 sedan gick jag hem. Nu kommer ingen gädda undan med för mycket fläsk!

Ägnade mig åt att ta en del bilder också, det var en så fin morgon och med ett dussin fina svanar längs kanten.

Låter bilderna tala för sig själva:

Det var det, inge fiskbilder men hoppas det var något att titta på ändå.

Hörde att några andra teammedlemmar haft bättre lycka idag, väntar på nästa update! :)

Ha det alla,
Björn

Dalkars invigt

Jag (Jimmy) och Fernau bestämmde oss för att testa lite granna nerma dalkarschaka! vädret var +16 och lite blåstigt, men så fort jag körde ut huvudet från dörren gömde sig solen och det blåste upp lite mera.. jaja här skulle det fiskas i varje fall.

Jag kom ner dit före fernau, så jag tänkte ta ett par kast innan han kom. Det gick inge vidare, första kastet = första POn för året och slider 10:an flyger alls sin väg :/ kul början, men det är bara att tagga om, lånade fernaus cykel och trampade hemåt inte direkt långt och hämtade spinnspöet istället!

Försökte dänga med lite jigg, lite sked, en och annan vobbler men utan resultat, fernau körde med sitt savager spö och black maxen, snygg combination måste jag säga :) Tyvärr blev vi utan fisk men det kommer flera turer, inge jerk för mig på ett tag dock förens jag har införskaffat mig mitt nya ;)

JB med Spiderwire stealth code red som sitter på mitt edge TPR 6' 120g med en titanium tafs längst ut :)

Eftersom att det är så tråkigt att bara läsa ska ni få några bilder att glo igenommåsxte fixa
Vi måste fixa en sån här bild där erik är med grabbs!

sd
eller en där bjoz är med ;)