Veckans Tips!

Ja då var det alltså min tur att dela med mig av några värdefulla tips.
Ni som följt bloggen en längre tid vet att jag är ett stort fan va gäddaflugfiske.
När man flugfiskar efter gädda är det viktigt att ha en bra utrustning, då menar
jag inte bara spö, rulle och lina utan även krok, wire och beteslås.

Jag binder alltid mina flugor på en hullinglös krok, inte bara för att
underlätta vid C&R den är även skonsammare för fisken, och även
i förebyggande syfte om det skulle ske en olycka.
Den krok jag vill rekommendera heter Partridge CS43BN.




Det finns otroligt många lösningar på tafs/wire när det kommer till gäddfiske,
alla har sin egen lösning. En del kör med grov fluorocarbon/flätlina, vanlig
ståltafs osv. Jag skulle nog vilja påstå att det bästa allternativet är en
mjuk knytbar wire. Men att knyta flugan direkt i wiren är inte att
rekommendera, använd istället en Not a knot.


Bild beskrivning på Not a Knot.

//Rille

Kommentarer
Postat av: Mattis

fan jag måste ju bara prova att fluga egter gädda någon dag :D

2010-10-15 @ 19:16:55
Postat av: Björn

Not a knot är riktigt smart. En bra fördel med den är att eftersom det inte blir någon knut av det hela bildas det ingen svag punkt på linan liksom vid en vanlig betesknut.

2010-10-19 @ 20:10:41
URL: http://teamdalkars.blogg.se/

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0