Jämtland 2010!

Först vill jag bara be ursäkt för de låga antalet uppdateringarna vi haft den sista tiden..
Det vi kan skylla på är att det har varit mycket annat under dessa månader,
så som planeringar inför Forshaga! Som det flesta vet ska jag (Rille) och Erik
börja på Forshagas YH-utbildning redan nästa måndag!

Förutom all planering har jag hunnit med en kortare resa till de Jämtländska skogarna
och björnarnas rike, som vanligt med morbror Magnus och Jocke.
Förra året bestämde vi oss för att åka till Hårkan eller Långan
då vi tidigare år hört på ryktesvägar att det skulle vara ett Harrparadis.
Som vanligt inför en resa måste jag skaffa mig en del nya prylar och iår fick det bli en
ny Rulle, lina och ryggsäck.


(Rulle och lina hittar ni på Jakto.se eller Looptackle.se båda har fraktfritt)

Nog med smygreklam nu.
Resan börjar som vanligt med en generöst tidig morgon och drygt åtta timmars
bilresa. Under resans gång studerar vi noga kartor över Hårkans vattendrag.
Men när vi kommer fram till Kallstagård för att lösa fiske kort, möts vi av två
inte allt för glada flugfiskare som fiskat i Hårkan tidigare i veckan.
De undrade varför fiskarna inte tog deras flugor och varför var det så svårfiskat..
Det var två 08:or som trodde att om man åkte mer än 70mil norröver och tog första
bästa fluga och lägger ut så har man en kilosharr, ungefär den attityden hade dom.
När dom står där och gnäller som bäst får vi höra att Hårkan rent generelt hade varit
svårfiskat och att Långan varit betydligt mycket bättre. Så vi bytte taktik och reste
base camp längst långan.


Jag och Jocke.

Förväntningarna var skyhöga när ägaren till fiskebutiken öst superlativ över Långan,
och jag trodde verkligen att fisket skulle vara grymt när jag redan på första kastet fick en
harr på ca 200g. Kvällen slutar med att Jocket får en harr på drygt halvkilot som vi
bestämmer oss för att röka, so far so good.


Jocke med en skaplig matbit.

Dag två egnar vi oss åt att reka nya ställen och en sväng förbi Hårkan.
Vi stannar vid edsforsen för att ta en fika samt se hur det gick för dom
som stod och dängde. När vi kommer ner till vindskjulet möts jag av en
kaskad av olika fisketeam som varit där klottart sinna namn och hemsidor, bla
medfluga.se och flypool.se. Då kunde jag inte låta bli!


Being there done that.

Efter nästan en hel dags rekande återvänder vi till basecampet och dänger samma
sträcka som gårdagen. Fisk fanns det gott om men någon storlek var det inte tal om.

Nästa dag är jag uppe tidigt för att ta revansch på en större harr som jag tappade
kvällen innan. Med en väl infettad caddis vadar jag ut till strömkanten och lägger ut.
Flugan försvinner i ett försiktigt vak.. Den känns fin, det tar ett tag innan jag får se
fisken och det visar sig vara en liten öring. För en rookie som inte är van vid öring
kan man lätt överskatta vikten märkte jag och flinar lite för mig själv och fisken simmar lugnt
tillbaka. Så va det ingen harr igår? Jag flyttar mig några steg nedströms med flugan bara
några meter ut i strömmen i väntan på nästa kast. Då hör jag ett ordentligt vak och tittar upp på en
bråkdel av en sekund, ser inte flugan och känner att linan sticker iväg. Magnus hade vaknat
straxt efter mig och börjat längre upp i strömmen utan att jag märk att han var där.
När jag får syn på han skrattar han och säger - jag såg att du inte såg att den tog flugan men
jag såg allt!
Efter den fisken var jag ganska lättad och återgick till sovsäcken.


En skön harr på drygt 500g

kvällens fiske blev som de andra kvällarna, ett trettiotal harrar mellan 50-200g.
Dagen där på blev vi tvugna att avbryta våran resa pga ett oväder som skulle
hålla i sig resten av veckan.

Resan i helhet. ++++

Nedan följer ett osammanhängande bildspel från Långan 2010
//Rille


Österlångan


UV-Harr


"my precious"


Jag och Egron, Jämtlands kanske skönaste gubbe. Notera
namnet det blir Norge baklänges!




Jocke














Kommentarer
Postat av: Antonia

fura av fem toast =P

2010-08-05 @ 16:09:37
URL: http://ranklevenantonia.blogg.se/
Postat av: Jimmy R

Synd att ni fick avbryta resan men verkar som att ni hade det trevligt iaf :)

2010-08-06 @ 01:12:05
Postat av: rock n roll mamma

härliga fiskebilder!!!

2010-08-06 @ 13:11:35
URL: http://emis.myshowroom.se
Postat av: angelica

ge mig lite fisk ;)

2010-08-07 @ 17:30:04
URL: http://aangeeliica.blogg.se/
Postat av: Lella

Toppenbilder, som alltid!

2010-08-08 @ 00:04:14
Postat av: bitte

Hej jag länkar till alla som röstar på min sko i Nellys designa sko tävling.



Min sko klättrar på listorna och vinner jag är det er jag delar vinsten med.

http://blogg.veckorevyn.com/pinsamt/2010/08/01/lankar/



kram Bitte


Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0