10-KLUBBARE från Lindesjön!

Jag (Björne) och Erik skulle ta en tur med min båt som vi inte använt på länge. Hade med spridd utrustning och skulle testa oss fram. Givetvis börjar vi i djuphålan i Lindesjön som ligger nära till hands och här börjar vi dänga runt med jiggar. Nötte och nötte men inget hugg så vi säger att vi rör på oss så fort vi vevat upp.
BANG! En fisk högg tag i min abborreimiterade stormjigg och jag känner direkt att jag har o göra med en gädda av fin kaliber. Den här är tuung! Den är tung! ropade jag direkt till Fernau som vevade upp och letade på kameran. Fisken antydde på storgädda då den inte ryckte särskillt mycket utan mer simmade runt på djupet. Efter en stund kom den iaf upp till ytan och jag häpnar nästan när jag ser hur lång den är. Men jag ser den inte så himla bra, så jag vågar inte få för stora förhoppningar. Ner igen! Gäddan rusade så det skrek i rullen. Och så pressade jag upp den igen, medveten om att den bara satt fast i en enkelkrok från jiggen. Tafsen var med halvtaskig vilket satte hela min själ på spänn. Första gången vi får se den tydligt uppe vid ytan kollar jag och Fernau på varandra, jävlar vilket as! Det här kan vara PB sa jag upprepade gånger medan gäddan gjorde ett luftsprång.
12 minuter stred gäddan med brutala rusningar och flera luftsprång men till slut svepte Erik håven om den inne vid båten och lyckades på första försöket Äntligen är den i båten, men hur stor är den?!
Vi tog upp min Super Samsonvåg och vägde gäddan, Botten! Vågen gick rakt ner i botten och alltså var den över 10 kilo!
Som tur var hade Erik med en annan våg som gick till 20kg och den visade att gäddan vägde 10,5kg. Ingen godkänd våg så vi ska kontrollera vikten så småningom, något hekto mer elelr mindre skulle tydligen vågen diffa sa Fernau.
Mätningen visade att sommargäddan var hela 119cm lång! Vem vet vad den här vägde i våras?
Överlyckliga som vi var fotade vi praktmadamen och sedan släpptes hon i igen.

Hundraklubben med råge:

Så har jag fångat min första tioklubbare! Och som grädde på moset var det kul den kom från vårt hemvatten. Dom finns allt där!

Detta var ju onekligen en bra början på fisketuren och vi så småningom rörde vi oss vidare upp i ån och sedan upp i Råsvalen. I Råsvalen bestämde vi oss för trolling och jag visade Fernau favoritsträckan. Efter bara några minuters trolling får Erik ett hugg på sin Westins Jätte. Gäddan bjöd på en ynklig fajt men upp kom en 92cm lång mager sommargädda på 3,8kg. Det är ändå Fernaus näst största gädda, så det var ju roligt att vi båda fick fin fisk.

*Bild på Eriks gädda kommer!*

Ha det fint gott folk! //Björn

Ädelfiske än en gång

Jag (Björn), Erik och Rille skulle spendera hela dagen vid tjärnen och frammåt ett var jag och Erik på plats. Rilleman skulle anlända så fort han slutade jobbet vid halv fyra-tiden. Denna dag hade vi planerat noga. Förutom alla fiskeprylar laddade vi upp med mycket käk att grilla under dagen. Vi tog även med kryddor för att grilla eventuell fångst. Och fångst behövde inte dröja!
Jag och Erik började fluga direkt nere vid tjärnen och det dröjde bara 5-10 minuter tills jag hade napp. En stridbar regnbåge med väldigt fina fenor högg på min svart/röda fuga. Stadig håvning av Erik och vågen visade 0,95kg. Bra start!
Men det var bara början, 5-10 minuter senare hugger det på min fluga igen! Ännu en regnbåge i samma storlek som förra kunde landas.

Första bågen:

strax under kilot

Närbild första:

Närbild

*Bild på andra bågen kommer!*

Jag och Fernau nötte vidare på samma plats och vaken bara fortsatte. Men sen bestämmer jag mig för att flytta mig lite åt sidan och på nya stället smäller det på ytterligare en båge efter bara några kast. Min tredje båge för dagen och även denna i samma storlek och på samma fluga. 750g, 860g samt 950g vägde mina fiskar och Erik tyckte jag var sjuk haha.

*Bild på tredje bågen kommer!*

Kul med en så bra start men jag kände mig lite bortskämd med ställningen 3-0. Det blev dags att häma Rille så jag begav mig iväg mot bilen men hann inte komma särskillt långt för då skriker Erik: BJÖÖÖRN! Sprang tillbaks och skulle just ta håven när regnbågen släppte :/

Hämtade iaf Rille och när vi kommer tillbaks har Erik tappat ytterligare en. Därefter vänder turen till hans sida och han lyckas landa sin första. Också den är i samma storlek som mina.

*Bild på bågen kommer!*

Vi bostadde oss vid vindskyddet och gjorde upp eld, grillade korv och skojade. Lite senare får Erik sin andra båge för dagen, samma storlek. 3-2-0 nu.

*Bild kommer!*

Mer fisk blev det inte trots ihärdigt nötande och växlande av flugor. Kvällen trodde vi starkt på men vaken avtog tidigare än vi trott. Jag kan iaf slänga upp lite randombilder:

Rille mekar fluga:

Vak:

Svarttjärn:

Fernau i fjärran:

Grästuva, just runt den vakar det stort och mycket och så långt ut kommer ingen av oss med flugan ^^:

Skitfiske på er alla! //Bjoz

Abborrefiske i Dalkars med kilosabborre

Efter att jag och Rille dragit finfina borrar i dalkars har Björns sug efter kilosborre ökat kraftigt på bara någon timme. Så beslut om ny fisketur idag blev planerd.
Rille och jag (erik) drog ner vid halv 7 på morgonen och Björn kom ner ca 45min senare.
Jag hade innan hunnit fått 2 små abborrar. Här kommer bild på en av dom.

Sen så kom björn ner och börjad jiggandet. och med taktik att gå med uppkavlade byxben i forsen gav bättre läge för jiggandet och resultat blev det.

En fin abborre på 1,1kg och 43cm lång nappade på björns gröna curlytail

Glad för att bli isläppt blev den och stack snabb innan vi skulle hinna
ånga oss

Vi fortsatte jiggandet för mig blev det den 3e abborren för dagen

Yeah! Borre is the shit. 0,65kg

Efter min borre så blev det dags för en ny art. Löja

vad glad man kan bli ^^

Rättvist nog skulle alla få en borre idag. Rille drog även han en liten rackare

Rille fick sedan även avsluta fisket för dagen med en liten slemmis på fluga

4 Abborrar över kilot och 5st över 0,6kg på 3 dagar. Roligt värre!
Räkna med att det kommer uppdate på bloggen snart :)
Skitfiske!

PB på borre i Dalkars... Igen

Jag (Erik) var sugen på att dra lite abborrar i dalkars sedan Rille fick sin fina och vi sedan tidigare hört om 2st runt 1,5kg dragits i vattnet. Jag begav mig ner vid ca 12 tiden för att hinna med ca 1,5-2 tim fiske innan det var dags att dra iväg till jobbet.

Första kastet suger det till direkt, ordentligt.. några hårda abborre knyck och sedan är tafs och jigg borta. Tabbe, värdelösa fiskeknutar straffar sig.

På med nytt igen, och denna gång utan tafs då mína var slut (illa illa). Fick hålla tummarna för att gäddorna skulle hålla sig på avstånd, och visst gjorde dom de. Abborrna var dock i farten.

På första timmen hade jag landat 5st abborrar och tappat 2. 4st låg under 0,5kg men 1 på 0,6kg.

Sen var det dags för PB. Hade fastnat med jiggen bakom en sten i forsen. Men fast besluten om att jigg var rätt för abborrnarna och med den sista jiggskallen (inte nu längra, tack JontaK) bakom stenen så slet ja av mig om fötterna och vadade ut och fick loss jiggen. 3 kast senare satt en ny fisk på kroken och denna gång var det en större. När jag fick se firren så började ja bli lite skakis men en lugn känsla kunde infinna sig då jag efter en liten fajt landat fisken i håven. Nu var det min tur att ringa på Rille, inte för kamera utan för Digitalvåg. Denna ska bli ordentligt vägd. Rille var dock på jobbet 3km bort men det hindrade inte honom. Upp på cykeln, hem och hämta vågen och sen till dalkars, fina borren fick vila i vattnet men med ett håvnät runt sig.
   När väl rille var på plats så vägdes fisken till fina 1,45kg. Nytt BP för mig men rille fick behålla TDs Abborrerekord :)

Rille hade dock inte bara hämtat vågen. Han hade självklart tagit med sig sitt kära flugspö.
Här följer en liten bildserie

En glad rille med en ny fin abborre. Denna vägde 0,95kg.

Det fick avsluta dagens lilla fisketur. Jobbet kallade för oss båda.

Nytt Abborre-PB i dalkars... igen

Jag (Erik) hade precis kollat färdigt på en film hemma med flickvännen och brorsan då telefonen ringer.

"Är du hemma?!"
"öh, ja det är jag?"
"Bra! Kom ner till dalkars med kameran, NU! Har fått en fet abborre på fluga, lätt över kilot"

Inte bara kamera fick följa med, självklart blev jag fiskesugen så lite prylar fick följa med.

Rilles fina borre. 1.66kg och 49cm lång

Så ska det se ut :)

Vi avslutade sedan med en varsin Gädda. Rilles på 2,6 och min hade nog knappt gett utslag på vågen så den vägdes aldrig.
Värt att säga är att rille dessutom missade 2 hugg och tappade en gädda. Så totalt 4gäddhugg och 1 fetingborre på egengjorda flugan. Fin fluga rille :)

Göstrolling

Jag tillsammans med Robin och Andreas åkte ut på en kvällstrollingtur på Norasjön. Vädret var otroligt instabilt med flera skurar bara på vägen fram till Norasjön. Efter inkassering av fiskekort och diverse käk sätter vi i båten och lägger i spöena. Klockan var cirka 19:30-20:00 när vi började trollingen med 6st spön. Vi var peppade till tusen, allt talade för ett bra fiske; vädret, årstiden, vår utrustning och framförallt den till tusen taggade fiskeandan i båten. Det var nämligen en mindre tävling på G, en kompis till Robin var ute i sin båt och skulle out-fisha oss. Det dröjde inte länge förän första fisken klev på men Andreas som aldrig fått gös förut blev lite besviken då det visade sig vara en mycket liten gädda. Nästa man att drilla var jag själv och även då kommer det upp en liten slemmig gäddjävel. Tredje gången gillt och Robin drar dagens första gös, en fin bit på 2,1kg och 61cm. Högg på djupriggen och en blåsilvrig vobbler.

Vädret var väldigt växlande och en konstant sydvästlig vind gjorde det lagom kyligt i luften. Solen tittade fram mellan de bäcksvarta molnen men vi klarade oss undan regn hela tiden. Snacka om tur, det syntes ett flertal regnbyar runt omkring oss under kvällen.

Lite senare hugger det en 3hg abborre på djupriggen vilket förvånade oss en smula, Robin plockade upp den. Ett av de sex drag vi fiskade med var från min beteslåda och var en Nils Master Invincible vinröd rygg och silverglittrig med lite svarta prickar. Båda gäddorna högg på denna men sedan tappade vi draget då vi råkade hamna på för grunt vatten. Skitsamma och ut med en ny Nils Master. Just Invincible modellen visade sig vara en killer denna kväll. Vidare drog Andreas ytterligare en gädda men därefter kom nästa gös upp. Jag fick en till 2kilos fisk, gös, och givetvis högg den på den nyligen riggadde Nissen Invincible. Robin tar därefter en andra gös som även den håller 2kilos gränsen. Bara godkända gösar än så länge.

Huggperioden kom igång på riktigt mellan klockan 10 och 11 och här hände det så mycket att jag inte vet i vilken ordning det skedde. Vi fick iaf två gäddor till, samt tre gösar. Dessutom tappade vi några fiskar med så det var riktigt intensivt och otroligt roligt! Jag hann knappt med att äta upp mina äggmackor jag hade med mig. Robin tog största gösen för dagen och den vägde 3,5kg, jätte grattis! Andreas fick sin första gös någonsin, super grattis!

Här är lite bilder:

Skitfiske alla!

Flugfiske vid svarttjärn

Igår kväll blev det äntligen dags att inviga mitt (Eriks) nya flugfiskespö ordentligt, nu var det slutövat och dags att kasta vid ädelvatten.
Jag och Rille hoppade på cyklarna vid 20 tiden och begav oss till Svarttjärn. Det första man ser när man kommer fram är solnedgångens ljus över trädtopparna och dimman som ligger över tjärnen, vackert... sen att det 10sek efter vi kommer fram är en regnbåge som gör ett speckhuggarhopp och väljer att göra ett fett sidoplask sänker inte direkt den redan goda stämningen Smile

Rille tar position och kollar läget över tjärnen

Vi knallar sedan vidare mot våran "standardplats" som givit fisk tidiare.
Det tar inte lång tid innan Rille väljer att pröva någon ny fluga och några kast senare sitter första firren.

Rille drillar båge

Tyvärr var det svinkallt och inga vantar med i packningen gjorde så att jag skakade förbaskat under fotograferingen så ni får ursäkte en aning suddiga bilder.
Inte bara skak blev det på bilderna idag. Pga av nya kameraköpet och en hög fiskefotokåthet fick rille drilla fisken lite förlänge vilket tyvärr gjorde så att fisken fick för sig att speeda in bland näckrosorna simma 3 varv runt en näckros och sedan låta tafsen gå av.

Jag körde på hittils mycket vinst givande mudlers och inte heller denna kväll skulle man gå lottlös. Efter 2 missade mothugg med nya flugsetet satt första regnbågen krokad.

Fin liten premiärbåge på kilot

Rille hade inte exprimenterat färdigt för kvällen, han drog ytterligare fram en liten joker ur flugasken och resultatet fick man inte vänta länge på.

Rille alltid lika glad när han fått drilla fisk Very happy

Det var allt för denna gång. Skitfiske!

PB-Borre i dalkars

Idag tog jag (Erik) och Jimmy en liten fisketur i Dalkars. Solen har legat på ett par dagar så värmen i vattnet har stigit och fiskarna svettas och inte allt för pigga på hugg. Men med Jerk och Jigg gav vi oss som sagt ut iallafall i ett försök att få upp någon firre. Jag som dessutom inskaffat mig min första systemkamera var laddad att få fota första fiskeutflykten med kameran i ägo.
Vi började vid dammluckorna där ja körde jigg och jimmy nötte lite jerk.

Vårat kära dalkars

Efter en tids dängande med jiggen som gav gott resultat här om dagen så böt jag till en av mina Vita curlytails från Cabelas. Innan första kastet sa jag till jimmy "nej nu ska jag ta första abborren på haspel för iår". 20 sek satt mitt PB på kroken. Efter en liten fin kamp så håvade jimmy fint in fisken.

Fina fisken

C&R såklart

Tyvärr fanns ingen digitalvåg med denna gång vilket gav ett osäkert resultat runt 7-8hg gränsen så vi säger 7hg vilket blir lite lättare att slå vilket är bra då ett pb ger en pizza i Team Dalkars =)

Turen fortsatte senare lite längre ner i Dalkars och vi stannade vid liab/golfbanan för att testa gäddorna men inget resultat denna varma dag. Lite bilder kan vi dock slänga upp. Första dagen med nya systemkameran så inga superbilder Razz

Jimmy

lite av våra fiskeprylar

Här gömmer sig nog ett nytt PB på borre, kommer snart dras upp Very happy

Det var allt för idag.
Förhoppningsvis kommer det snart bli fluga efter Regnbåge och Öring. Rapport kommer ska ni se.
Skitfiske på er!

Göspass med Dalkars

Efter det lyckade göspasset jag hade fick resten i teamet blodad tand och vi bestämde oss för en hel kväll vid gösvattnet. Så hela Team Dalkars plus en gäst drog iväg för att meta småfisk men inte först efter lite virr varr inne i stan. Vi var ju stint tvungna att köpa med oss käk om vi skulle vara ute i flera timmar. Vi har konstaterat att vi i Dalkars antingen fiskar eller äter, gärna båda i kombination!
I alla fall kom vi iväg till betesfiskplatsen där vi fick upp ett 30-tal löjor och mörtar. Gästen, närmare bestämt Niclas, fick en söt liten braxen vilket gladde honom. Rillemannen utnyttjade tiden med lite jigg och popperfiske och på första kastet knep en liten gädda hans jigg. Linan gick direkt och en liten stund senare gör gäddan upprepade luftsprång! Helt galet var det! Den fortsatte att plaska under någon halvtimme drygt, stackarn som har en jigg fast i svalget...
Rille hade ett napp på poppern med men den släppte och vi vet inte riktigt vad det vad. Gädda eller abborre i alla fall.

Efter mycket sol, någon pilsner och en massa småfisk åkte vi vidare mot gösvattnet. Vi var på plats frammåt 7 tiden. Riggade spöena med bottenmete, på med löjor och i. Tiden gick men inte mycket hände. Vi hade trevligt med engångsgrill, korv, och diverse drickbart men fisket bekymrade oss. Det första som tydde på hugg var Jimmys fisk som hade tydliga bitmärken på sig. Tyvärr lyckades han inte kroka den och hugget förblev ett mysterium. När solen började vandra ner bakom träden tedde sig våra agnade betesfiskar stundvis mycket underligt men hugget uteblev fortfarande.
Rille blev lite rastlös av det icke actionfyllda metet och kastade med popper i närheten. Han tappade en 3kilos gädda men senare hördes glada rop och så kommer han och Jimmy tillbaks med en fin abborre! 800 gram vägdes skönheten till innan den blev förevigad på kort och återutsatt.

Väntan fortsatte och eftersom inget hade hänt började vi förbereda oss för att gå. Då ser jag äntligen de magiska rycken i spötoppen på gästens spö och tvekar inte att greppa spöt och göra mothugg. FIIIIIIIIIIIIIIIIIISK!
Upp kom till slut en fin gös på 1,1kg som fick bli matfisk.
Med ny entusiasm stannade vi en timme till och försökte få fler gösar men det var visst bara denna krabat som ville vara med denna gång. För övrigt var det en väldigt soft kväll som kommer att upprepas snarast.

Zylis vid vår lilla camp.

Köööörv!

Sjukt vackra fiskar.

Over and out! //Björn

Årets gösdebut

I går kväll satsade jag och en icke TeamDalkarsmedlem på årets gösdebut. Från kl halv 5 till 6 fiskade vi småfisk och vid halv 7 var vi på plats med bottenmetet vid en åmynning. Vi riktade fisket vid en liten djuphåla där det fanns mycket betesfisk. Tacklet vi använde oss av är jättesimpelt. En medelstor enkelkrok och X antal blysänken fastklämda på linan 1 meter framför kroken. Kroken sätter vi i sin tur i munnen på fisken. Efter bara 10 minuters fiske kommer några kompisar och överraskar oss på plats. De var inga fiskefantaster men jag lät dem roa sig med att meta upp mer betesfisk vilket de tyckte var riktigt roligt. En liten stund senare vevar jag sakta in min löja som irrat sig för nära strandkanten och när den är några centimeter under ytan ser jag hur en gädda klipper löjan och fastnar som tur är direkt. Gäddan bjöd på en riktigt rolig fajt för sin storlek och den sommarvärme som just nu är ett faktum. Den hoppade över ytan och gjorde åtskilliga rusningar, mycket längre än jag väntat. Håvad och bonkad för att en kompis ville ha den till mat.

Det blev lite livat vid fiskeplatsen med ett gäng flummiga ovana fiskare i närheten. Det hände inte något förrän de drog iväg för att käka pizza. Min fiskepolare hade gått iväg med de andra för att visa hur man rensar en gädda och tur i oturen hugger det då på hans spö. Jag plockar spöet och känner mysiga ryck och drag i änden. FIISK! ropar jag och polarn som redan var på väg tillbaka var på plats inom sekunder och håvade årets första gös! Fint krokad i läppen och 950gram. Foto sedan release.

Nu var vi omåttligt glada när vi fått bekräftat att gösfisket redan var igång! Våra kompisar anlände igen mätta och belåtna och livade upp stämningen igen. Trevligt med sällskap men fisket blev väl inte direkt bättre om man säger så! Tobbe tappar en, gös förmodligen, då den högg medan han vevade in linan föra att göra omkast. Rejäla bitmärken i fisken var det och vi antog gös eftersom den släppte bytet så pass fort. Gäddor drar sig ju sällan att släppa bytet när de väl lagt käftarna över något. Solen kröp längre och längre ned och våra icke-fiskande kamrater tröttnade till slut och drog därifrån. När tystnad åter lagt sig över platsen och det började bli en aning dunkelt ute högg det på mitt spö igen. Det var riktigt roligt att se linan löpa ut i sådan fart. Sedan mothugg och fast fisk! En ganska stridbar gös låg snart i håven och jag jublade. Den mätte 63cm och vägde 1850g och passade bra som matfisk tyckte jag. Mygg och knott började komma fram på riktigt och jag bestämde mig för att åka hem och hämta något långärmat att ha på sig, vilket vi glömde att ta med oss. Under tiden jag var borta hade Tobbe haft två kontakter med gös. Den ena gjorde en rusning under en rot och kroken fastnade i den istället och den andra lossnade vid mothugget. När jag väl är på plats igen händer inget mer och snart blir det ett trassel med båda linorna som vi inte ville eller knappt kunde reda ut i mörkret. I stället för att kapa linorna och börja om på nytt ger vi oss för den här gången, belåtna. 3 - 0 till mig dock :) Det blir snart ett nytt göspass!

Andra gösen.

Gigant.

Fiskeplatsen och polarn Tobbe.

Skitfiske! // Björne

Regnbåge i värmen

Jag begav mig ut på en båttur i jakt efter sjöns regnbågar och öringar som släppts i nyligen. I andra änden av sjön (där inte alla svenssonfiskare från land kommer åt) fann jag regnbågarna. Vak och plask runt omkring mig så jag blev alldeles yr i hövve! Använde kort och gott ett och samma drag hela tiden. En gulvit Wippspinnare med guldsked. Alla regnbågar som högg var otroligt starka vilket förvånade mig när det var så varmt ute. Troligen var de utsvultna från att ha varit i fångenskap. Den första bågen lossnade i ett hopp över ytan, fan. Den andra bågen lossnade också i ett språng över ytan, fan! Den tredje kontakten lossnade i mothugget men den fjärde satt på hela vägen in. Blev lätt besviken när jag upptäckte att den alldeles silvriga fisken inte var en öring utan en väldigt blek regnbåge.

Sedan tappade jag en till i mothugget och strax därefter fick jag besök i båten vilket resulterade i att fisket var över för den här turen: