Planer inför 2010 - Del 3 av 3

Ända sedan jag var liten har jag varit intresserad av fiske.
Det började som för så många andra med mete från bryggan
och sedan spinnfiske. Men ett starkt minne jag har är när jag fick
följa med far till en Put and Take sjö för första gången.
Det var en tidig sommarmorgon, jag vaknar till av att bilen stannar
utanför den spegelblanka lilla tjärnen. -Nu måste du vara tyst och smyga dig
fram till tjärnen, sa pappa. Jag nicka och följde hans diciplin likt en Schäfer.

Mellan träden får jag syn på något jag aldrig skådat förut,
en fisk som "hoppar", och det var inte en liten fisk heller.
Plötsligt känner jag ett rus igenom kroppen, vad var det där?
Min nyfikenhet tvingar mig allt närmare sjön, pappa berättar
att fisken var uppe vid ytan och åt flugor och att det kallades
för att fisken "vakar"
Det var kärlek vid första ögonkastet.

Idag vet jag lite mer, men jag får den där härliga känslan
varje gång jag ser eller hör en fisk bryta ytan i jakt på föda.



Mina planer inför 2010:

  • Jakten på den första Gösen

Jag har fiskat i ganska många år men aldrig lyckats hooka
en gös. I år har jag tänkt mig ta min första och bara för att
göra det hela lite roligare och svårare hade jag tänkt ta den på
fluga! Så är det någon som har erfarenhet av riktat flugfiske
på gös, hör gärna av dig ;)
 

  • Resor mot norr

Hoppas på att vi kommer iväg och kan fiska i vår/sommar.
Som ni tidigare kunde läsa har vi en del planer på resor, men
jag tvivlar på att vi hinner med alla. Hoppas mycket på Hårkan!



  • Viktigt med nytt PB på gädda

Och även här ska det tas på fluga. För några år sedan kom
jag i kontakt med gäddflugfiske för första gången, blev genast
såld på det. Och speciellt efter att ha guidat en kompis som var
mycket skeptisk till gäddflugfiske. Det slutade med att jag fick äran
att landa hans första och även största gädda, på hela 9,2kg  
på ett klass 6/7.. I vår är det min tur!

  • Film, Movie and Cut

Förra året köpte vi oss två videokameror till teamet, en undervettens
och en HD. Det blev en hel del filmande men inte efter något bildmanus,
så detta år har vi lovat att filma mer och även lära oss hantera redigering.



  • Minst tre ny arter att pricka av

För mig är det till 99% bara flugfiske i min skalle.
Jag vill utvecklas mer som flugfiskare och vidga min kunskap
inom detta ämne. Därför sätter jag upp ett mål att minst
ta tre nya arter på fluga, tex Gös, näbbgädda, havsöring.



  • TD to Forshaga 2010?

Hur kul vore inte det?

Ses på mässorna!

//Rille


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ni killar har börjat skriva bra och intressanta texter! KUl att ni blivit seriösa och välomtalade i fiskekretsar dessutom, ses på mässorna hoppas jag!

2010-03-09 @ 11:18:50

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0