Legendariskt gäddfiske

Idag var jag (Mattias) ute med björn och skulle visa lite av mina vatten så jag hoppades verkligen att det skulle gå bra på hemmaplan. Men att det skulle gå så bra som det gjorde idag hade jag inte kunnat drömma om..


Redan när vi öppnade bildörren nere vid kanalen så kände vi på oss att idag kommer det gå bra. Allt kändes optimalt. Vi hade tänkt prova lite gäddmete idag så vi tog fram våra metspön och masken han knappt landa i vattnet innan vi tog den första betesfisken. Där drog vi upp ca 10 små fiskar av olika arter tacklade upp våra gädd meten och la ut dom från bron medans vi packade båten. Efter en kort stund när jag håll på att tömma båten såg jag Björns flöte åka omkring lite oroligt och ”Plopp” sa det så hade vi första gäddan för dagen.. och en gädda från bron hör till ovanligheten men Björn han tog 2 :)

 

Väl ute i båten så tänkte vi prova lite längst ner i kanalen men man får ju ingen fisk om man inte har grejorna i vattnet så vi körde lite trolling på vägen ner och björn tog sin tredje på en blå savagear 4-play drygt 3.5kg. Väl framme vid metet var det äntligen min tur. Jag såg hur mitt flöte försvann blixt snabbt och drog mot vassen så jag ville inte vänta och gjorde ett snabbt mothugg och landa min första för dagen, en 3a till.

 

Efter har tagit ca 5-6 gäddor vid första stoppet så ville jag prova andra sidan då den brukar leverera lite större gäddor så vi jerkade oss uppåt i kanalen å tog ett par under vägen dit. Väl uppe i andra sidan hände det ingenting på en stund vi lät betesfisken flyta med strömmen och en bit ut i sjön. Men när vi kände att d va dags att byta så tittar en gädda upp å hugger på mitt flöte två gånger, fan tänkte jag kunde den inte ta mörten istället så jag veva in för att kasta om och då satt den!

 

Gäddorna var galet mycket i stöten idag så vi ville inte spendera för mycket tid där vi bara hade fått en gädda så vi plockade ihop metena och började jerka, nått som jag och björn inte riktigt kan hålla oss ifrån! Det blåste på ganska bra periodvis så vi lät båten driva med vinden och betande av kanterna med Buster Jerk vs Big Bandit. När vi började närma oss ett het vass kant fick Björn ett stenhårt hugg men den klev strax av. ”Den tar vi” sa jag medan jag kastade ditåt och den smällde på mitt jerk precis inne vid båten, utan att fastna på kroken denna gången heller. Tredje gången gillt så tog Björn upp dagens första över 5kg. ”Ja väntar på en större” sa jag till Björn och drog ett par kast lite längre ner längs vassen och PANG! sa det vid ett stenhårt hugg och sen en riktig tjurrusning och ner under båten (hela jerkspöet var böjt till max). Jag kände att det var en lite finare fisk och Björn var snabbt där med håven och landade dagen största på 5,89 kg. Bara några minuter efter Björns 5-kilos!

 

Nu hade vi tagit ca 10 gäddor 2 över fem kilo och fisket var på topp! Så vi fortsatte vidare och Björn hann inte ens prata i telefon mellan huggen. Tillbaks till andra sidan av bron så small det igen på Björns Big Bandit och medans jag kollade på hans drill kastade jag ut åt andra hållet. Bustern landade precis så att linan la sig över en gren, gjorde sen bara 2-3 ryck och just som grenen upp linan med draget ur vattnet hoppar en gärra upp och tar betet från ingenstans! Gäddan krokades i fria luften! När vi trodde att det inte kunde bli bättre så tog vi ett sådant dubbelhugg! Och snart där efter tog jag ännu en på 4,85 kg (fisk nummer 20). Dagens fiske i våran lilla kanal är nästan obeskrivlig med 22 gäddor där mångfaldet var över 3kg, 2st var över 5kg en på 4.85kg samt dubbelhugg.

 

Det bör tilläggas också att gäddorna här är enormt starka, alla fiskar bjöd på fight och huggen var brutala varje gång. Blev 12-10 till Björn idag men det kan jag leva med för en sådan här dag kommer man att minnas hela livet..

 

Dubbelhugget

Ursinniga och vrålstarka

Björns 5,07kg

Den 20e gäddan, 4.9kg

Björns uppvärmare på bron

Spögung <3

En 3-kilos som slukat en mindre kamrat och ändå högg på Björns Big Bandit

Gäddan på 5,89kg äntligen landad

Metergäddan på 5,89kg och dagens största

 

 

Skitfiske!

//Mattis

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Rille

haha fy fan va stört fiske :D

2010-09-19 @ 09:36:00
URL: http://teamdalkars.blogg.se/

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0