Gäddans camo-mönster

Förra hösten fick jag och kompisen dessa gäddor i samma sjö. En liten insjö med mycket vegetation och ett bra bestånd av grov gädda.

I efterhand la jag märke till att just dessa 4 exemplar har slående likt färgschema så att säga. Den del jag syftar på är dom första 10-20 centimetrarna bakom ögat.

Lägg märke till hur alla gäddorna har prickar som bildar likadana linjer.




Jag undrar hur det är med gäddans camouflage och deras avkomma. Är det någon som är så pass insatt att den har något att upplysa mig om här?

Min lilla tes skulle vara att dessa gäddor kommer från samma "föräldrar" om inte till och med samma årskull. Därför är dom i princip syskon och har därför väldigt lika teckning. Kan det ligga något i det här? Vad tror ni?

OM det skulle vara så tyder ju detta på att föräldrarna till dessa gäddor är individer med starka gener? Allstå är stora gäddor väldigt värdefulla? hmm

//Björn

Kommentarer
Postat av: Mattis

intressant :) kollade igenom lite av mina bilder och såg att "tjurnacken" som vi tog under vårat team battle även den hade samma mönster och den var ju troligen en hane :)

2011-04-11 @ 12:01:20
Postat av: Björn N

Ja jäklar, hade inte tittat så noga på den fisken förrän nu när du sa det :) Vi får hålla stenkoll i år på dom gäddor vi får upp!

2011-04-11 @ 12:44:11
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Jimmy R

Det låter som en intressant teori du har där!

2011-04-11 @ 17:39:48
Postat av: Mattis

vi får börja ta mer närbildr på mönster i olika vatten :D

2011-04-12 @ 10:44:47

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0