Gäddlek

Förleksfisket är ofta svårare än efterleksfisket då gäddorna börjar tänka på att äta i större grad. Det har jag konstaterat efter mina år som sportfiskare. Jag och mina fiskepolare har haft både bra och mindre bra fiskeminnen från gäddfiske tidigt på året. T.ex. fick Rickard Hodell (former member Rille) sin 11,27kg tunga vårmadam i Dalkarshytteån förra våren i slutet av mars, på gäddfluga, vilken bragd! Tidigt denna vår fick jag och Mattis uppleva ett riktigt gäddrace som slutade med 17st gäddor tagna från land på spinn och jerkbait. Riktigt roligt minne. Icke att glömma min 11kg blekingebest jag lurade upp med en suspending buster jerk längs Karlshamns strandpromenad 2009.

Till de tråkigare fisketurerna hamnar bl.a. våra två senaste försök, ett i Dalkars och ett i hemliga gädd-diket. Tre man i en båt och intensivt nötande med flera metoder, olika färger, olika fiskedjup, platser, hastigheter you name it. Vi gjorde allt vi kunde för att lura upp vilken liten snipa som helst. Men vi hade inte ett hugg på två dagar. Vilket har gjort oss frustrerade och själv har jag börjat fundera på om gäddorna ställt in sig på lek.

Här hemma har jag nu suttit och funderat på gäddans lek och läst diverse artiklar på nätet. Blev väldigt intresserad av ämnet och det fick mig att vilja åka ut till närmsta sjö och studera vattenväxter, efter att ha läst om vilken typ av vegetation som gäddorna föredrar. Leta på de idealiska lekvikarna. Ta vattentemperatur, göra ett diagram. Jag är fascinerad av gäddans fortplantning. När sker den? Var sker den? Leker dom stora gäddorna sist? Såna typer av frågor väcks i mitt huvud och jag vill liksom ut på gäddsafari, utan fiskespöt till och med, för att studera min favoritfisk under sina viktigaste dagar. Tanken att få syn på en riktigt, riktigt, RIKTIGT fet vårgädda skulle vara så spännande och roligt. Samt ett bevis för att det faktiskt finns grov fisk där jag brukar stå och fiska.

Så om fisket nu blir galet dåligt en tid framöver har jag tänkt mig att försöka göra några utflykter till sjöarna bara för att lära mig lite mer om själva leken. Ta lite bilder, kanske filma lite? Och försöka få en skymt av någon riktigt stor madam. Jag ska så klart inte störa fiskarna, så den som tror att jag ska ut och håva lekgädda får måla sig en ny bild.

Dels är det en bra ursäkt att få komma ut på sjön och njuta av den saken, dels kanske jag lär mig något nyttigt om denna myomspunna årstid som jag kan ha i åtanke kommande år.

Lite tänkvärd punkter om gäddleken som jag snubblande över i mitt läsande av ett forskningsprojekt från fiskeriverket:

  • Precis som för många andra fiskarter är överlevnaden från ägg till juvenilstadium ofta mindre än 1%
  • Sannolikt producerar större honor också större romkorn, som därigenom har en större överlevnadschans
  • Under en period på ungefär 2–5 dagar kan en hona, beroende på storlek och kondition, lägga mellan 8 000–100 000 ägg.
  • Hanarna anländer ofta något tidigare än honorna till lekområdena, och där överstiger antalet hanar ofta antalet lekande honor. Detta beror på att hanarna stannar på lekplatsen under en längre period än honorna.
  • Studier i sötvatten har visat att förekomsten av gädda sannolikt är den viktigaste faktorn för strukturen av en sjös fisksamhälle.
Så tänk på att vara rädd om gäddorna, och framförallt dom stora individerna!


Mattis bogserar båten till sin plats i gädd-diket. Översvämning jotack! Och ja, vattnet är ungefär normalfärgat.



Lite nya beten som ska känna på gäddtänder i år. Allt kommer ifrån Jakto (jakto.se) som just börjat få in produkter ifrån CWC!

//Björn

Kommentarer
Postat av: Jonas

intressant!

2011-04-07 @ 22:34:43
URL: http://solofly.blogg.se/

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0