Björn jiggar gädda

Måndag 28/4 drog jag ut själv direkt efter skolan. Kom väl ut till kl halv 3 ungefär. Vädret var mestadels grått men solen kikade fram emellanåt. Vinden var svag men en och annan bris drog förbi. Började fiska i en liten å som rinner mellan de två sjöar jag huvudsakligen fiskar i. Dängde på med jigg nere i en djuphåla på 10 meter där det fanns ett stort stim betesfisk. Den här lilla abborren fick inviga dagens fiske.

image40

Efter den enstaka borren verkade de svårflirtade så jag gick upp i storlek på jigg och då small den här härligheten på. Hugget var fräckt och rusningarna långa, lite klurigt att håva fisken själv med den stora håv jag använder (ja jag skiter i gälgreppet nu för tiden). Använde gorillapod till kameran för att få en fin pose hehe. Den vägde typ 4,2kg och var 91 lång. Urlekt eller hane, vet inte riktigt.

image41

C & R

image42

Vid ett sånt här hugg suger det till bra i spöt :D

image43

Hade ett till rått hugg på jiggen men den fastnade ej, sen blev det dött och jag bytte ställe. Fiskade av en ny djuphåla men i en av sjöarna. Efter 4kilosen hade jag fått så blodad tand för gädda så jag dissade abborrarna och fortsatte med en abborrfärgad stomjigg. Efter några få kast suger det till i spöt och den här känns ännu tyngre! Ber till fiskguden att jiggens enda krok sitter bra, vilket den som tur var gjorde. Groteskt hård rusning bjöd den på men sen blir jag lite smått förvånad när jag ser fisken, som var lite mindre än jag hoppats. Här kom iaf en till 4kilos upp, 84cm:

image44

Skönt att låta de simma tillbaks igen. Alltid lika fin känsla.

image45

Nåväl, kastade ut jiggen mot djupet igen och lät spärren va lös så la jag ifrån mig spöet en snabbis för att räta till kameran på gorillapoden som höll på att falla. Sen plockar jag upp spöt igen och är redo att börja jigga hem men TYNGD! En 3kilos hade tagit jiggen på nedsläppet :D

image46

Därefter hade jag några hugg som ej resulterade i fast fisk så jag experimenterade och satte en trekrok modell OWNER på enkelkroken. Det funkade på de 2 kommande fiskarna.. Sen tappade jag en gädda på 2-3kg som slet sig framme vid båten och det var pga att trekroken hakade loss från enkelkroken... så mycket var det alltså värt att rigga på det viset :P Ska aldrig fiska så igen, nästa man tappar kanske är en fin madam! Vädret var ialla fall väldigt växlande och spektakulära ljusförhållanden rådde.
image47

Förbrukningsvara?! Två stormjiggar tappade stjärten av alla gäddor som högg under dagen.

image48

Sen började huggperioden avta och jag återgick till mindre jigg för att lura någon borre till men då klev denna lille på bara några meter under båten. Den här gäddan förvånade mig skapligt då det visade sig att den inte alls satt fast i kroken! Den bet sig bara fast i jiggkroppen och vägrade släppa taget =)

image49

Det var en händelserik halvdag, riktigt roligt. Skitfiske!

Kommentarer

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0