Flugfiske

Igår drog jag och rille ut på en fisketur till ett närliggande P&T vatten. Mitt första seriösa försök att få något ädelt på fluga.
När vi väl var framme såg vi direkt hur fiskarna hoppade hej vilt över tjärnen och vi var inte sena att dra igång vevandet. Jag, nybörjare som jag är försöker få någon kontroll över utrustningen och plötsligt vakar det inte alls långt ifrån mig. rille tjoar om att ja ska slänga ut mudlern i vaket, och som tur är lyckas jag. Pang, 3sek senare sitter en regnbåge på. Efter en ganska snabb drillning så har jag landat min första regnbåge på fluga. Kan man ha mer tur? Razz
Vädret var extremt bra svenssonväder vilke gjorde att regnbågen var lite passiv resten av middagspasset. Så vi bestämde oss för att dra hemmåt en sväng för att få oss lite mat i magen.
2 timmar senare var vi tillbaka och solen stekte fortfarande. Men trevligt var det och en varsin jordgubbscornetto fick spettsa formen lite.
När solen började gå ner bakom trätopparna vaknade fiskarna till och rille fick ganska så snart en (kan tyvärr inte säga fin) regnbåge Razz (bilder kommer senare när rille lägger in dom).
På en plats nära oss så vakade de på exakt samma lilla plats gång på gång, vi slängde ut flugorna men inget hände. Tillslut började vi se bättre var det var som bröt vattenytn. en stilig gul öring. vi testade på de flesta flugorna som var med på denna tur men han vägrade smaka. så frustrerande när man såg den gång på gång. får väll ta o läsa på lite hur man ska göra för att locka en feg öring Smile
Kvällspasset avslutades iaf med ytterligare en båge för mig. Jag sket i öringen och böt tillbaka till de säkra regnbågskortet och vips hade jag en. Inte alls särskilt planerat på de vis att jag mest stod och snackade skit med rille. så mothugget och drillningen var nog med sämsta möjliga teknik. Men med hjälp av en fin håvning av rille så landade vi den 3e firren för dagen vilket fick avsluta det hela.

Vi lär besöka platsen fler gånger, och då ska vi få den där öringen

//Fernau

2x2 gädda på fluga!

Tjo det va ett bra tag sedan jag drog iväg ett inlägg i våran fiske blogg.
Har varit ute en hel del och fiskat men inget märkvärdigt dock, förutom Den 15 maj.

Vädret va inge vidare, regnet låg och bara väntade på att få lägga av en störtskur.
Trots det gick jag neram dalkars ( som vi säger här i linde ) för att ta några kast med flugan.
På väg ner mot mitt huvudmål för dagen, drar jag några snabba kast utan resultat.
Men plats X på kartan skulle absolut inte göra mig besviken denna gråa dag.
För så mycket som efter andra kastet knäpper det hej vilt i linan!
Ändeli tänker jag, för nu va det ju ett tag sedan jag fick gädda på fluga.
efter några timmars fiske lyckas jag landa 4 st gäddor och missar 3 :/
helt klart bland det bättre turerna iår.
Öh just nu sitter jag på jobbet och min rast e slut så det fick bli en snabb sumé av min senaste tur.
Skickar på några bilder så fort jag får tillgång till internet.
Hare super
// Rille

Rossvalen Trolling-Tävling!

Jag och min fiskekompanjon Tommy började trollingfisket med 5 spön lite innan Robin och Markus hade satt igång. Ett kvickt hugg på Grotesco som la sig igen innan Tommy hunnit få ur spöet ur spöhållaren. Blixthugg? men hade vi fått upp fisken hade vi ju inte räknat den i tävlingen?

När Telias fördömda mobilnät börjat fungera igen ringer Robin och säger att han börjat lägga ut sina grejer några hundra meter bakom mig. Tommy och jag nöter på med en het arsenal drag i vattnet medan vi snackar estet och mycket annat. Till sist får vi slut på samtalsämnen och jag koncentrerar mig helt och hållet på att styra båten och fisket rätt. Tiden går och Tommy börjar bli kissenödig, liksom jag själv en stund senare. Efter att ha passerat en hotspot utan någon kontakt med fisk tar vi upp grejerna och åker i land vid Gusselby Annorlunda. Här slår vi varsin drill och Tommy säger att han måste åka hem för att han fryser så. Ja jo tänkte jag, han har ju bara jeans så jag kan väl inte fortsätta plåga honom. Så sätter vi full fart hemåt genom Bottenån och Tommy blir avsläppt vid en brygga längs åstigen. Pussy! ;D

Med dyrbar tid förlorad brummar jag tillbaks genom ån och ända upp till norra delen av Råsvalen. Från och med nu var paravanfisket omöjligt eftersom jag var själv i båten men jag lyckades slänga ut den och köra på 3 spön. Strax innan jag anlänt till den nya fiskeplatsen hörde jag på mobilen att Robin och Markus hade dubbeldrill? -.-? Nu är det väl ändå helt kört tänkte jag. Men men!

Ett rejält men kort hugg på en Super Shad Rap som löste ut releasern skedde men ingen fast fisk trots sylvassa OWNER-krokar. Jag snurrade runt hej vilt utanför Kallernäs men slutligen ringer Robin och föreslår käk i Storå. Så fick det bli och vi åkte med båda båtarna och la till i ån inne i Storå. Kebabpizzor och tallrikar visade sig vara oerhört smaskens som alltid när man varit ute på sjön. Klockan var en bra bit efter 9 när vi åkte raka vägen hem igen efter käket. Nå, jag drog inte upp en enda fiskjävel idag medan Robin och Markus tog 2 gäddor och tappade några fler. Jag fick spö men samtidigt var oddsen ganska ojämna denna gång. Jag fiskade i blindo (glömde ekolodet, DOH!) samt med en fräshing inom trolling samt att jag tappade tid och på slutet fick köra tre spön istället för fem. Nya tag en annan gång, då jävlar blir det 10+! och rikligt med Pisk! ;)

Skitfiske gott folk! // Björn

Mr. Randoms Birthday!

Grattis Rille på din födelsedag! :D

Skriv ett grattis som kommentar :)

// Bjooooz

Trolling på Rossvalen

Jag och Robin drar ut på trolling på Råsvalen, tidig eftermiddag. Vädret grått, låga tunga moln men lite svag vind för optimala förhållanden. Jag väljer 3 beten och Robin 2 så börjar vi fisket. Det är helt stendött och vi diskuterar vad fisken håller på med här efter väderomslaget de senaste dagarna. Sjön har aldrig varit så här svårläst, fisken är som borttrollad! Efter några timmars konstant nötning åker vi upp till Storå och går iland och käkar pizza. Jätte mums... sedan har vi nya krafter och beger oss ut igen men koncentrerar oss i den norra delen utanför Kallernäs. Tiden går och strax före 6 hugger det äntligen. Jag som står närmast greppar spöet och rycker. Tyngd, härlig tyngd i spöet! Robin vevar upp de två närliggande betena eftersom det utlösande var på paravanen. När fisken kommit så pass nära båten att vi får syn på den konstaterar vi att gäddan inte är så stor. Den känns bara extra tung för att den har käften vidöppen. Surt tänkte jag men upp kom iaf dryga 3kilosen. Högg på grön Westins Jätte. Den ska få mer tid i Råsvalen hädan efter. Därefter blev det superbråttom hem eftersom jag hade tid att passa 18:30!

Bilder på gäddan:
(Så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte vägde gäddan, ser fan i mej ut att väga mer än 3kg iaf)

Skitfiske på er alla!
//Björn

PB för nya medlemmen =)

Drog hem till Erik och hämtade up han, hans nya saker hade ju kommit *spännande* Väl tebax hemma hos han var vi som småbarn när tomten kommer, usch va kul det var att se nya spöet och rullen ;D hjälpte han att spola på linan o.s.v. Sen dro jag hem ett tag för att fixa lite saker, sen drog jag, rille och leanfish ner te dalkars, Erik främst för att testa grejjerna, jo visst fungerade dom.

En stadig madame som tog ca 10 minuter att drilla in, även med ett jerkspö som tål 180grams kastvikt + 0.30mm lina ambasadeur 5500 orange sunset ( om jag inte minns fel) Väl inne var det dags för en så smidig avkrokning som möjligt och snabbt väga och mäta, madamen skulle ju tillbax ner i det fortfarande 12 gradiga vattnet igen.
7,1kg fördelat på 103cm första jerkgäddan, ganska imponerande måste jag säga.

Massa gäddor såg vi, som missade dragen men vägdrade hugga en andra gång.

Dock inte långt efter releasen av Eriks gädda började jag drilla en fjutt jämnfört med den förra. upp kommer en gädda på 3,5kg och års bästa :) Tyvärr blev det mat av denna då slider 10:an var helt slukad och dragit sönder en båge =/ men men, mat i frysen skadar inte, specielt inte nu till sommaren då grillad gädda är gott :)
Ursäkta att vi tog bilder "efter" bonkning, men ville inte att den skulle lida mer än nödvändigt. lite snäll kan man ju vara ;D

Tyvärr ville ingen mera gädda vara med och leka idag, får hoppas på några fler imorron = )

Erik är nu en ny officiell medlem utav Team Dalkars

Over And Out / TeamDalkars

Göspass

Göspasset gick inte riktigt som väntat, jag och bjoz sätter oss vid vattnet och kastar ut våra spön, tyvärr händer det inget specielt utom när vi kastade ner en huggorm i vattnet, den var säkert 50-60cm lång Razz galet ^^ men men, grillade lite bacon och fiskpinnar ;D så lite fisk fick vi i varje fall Very happy aja, bilder får bjoz lägga in lite senare.

/ TD

small update

En liten update.

Team dalkars och en extra medlem, drog ut i dag för att försöka lura lite fisk, tyvärr var fisket segt och enbart bjoz lyckades lura 2 snipor, vi fiskade av ganska stora delar, och fiskarna var på och försökte hugga lite granna, vissa gäddor flera gånger. Dock inga mera fiskar som fastnade tyvärr.

Men Men, en trevlig fredag bestämdes i varje fall, Team dalkars ska ut och bottenmeta lite gös, samt sänka en sju åtta pripps kanske Wink och lite grillning. Kommer big update efter fredag =)

ha't gött

Kloten

Som sades i förra inlägget så var jag och bjoz up till kloten för lite ädelfiske och kanske nån slämpällä ;D

Fredag kl 12:40 anländer vi till stuga 30. Vi installerar oss i stugan och beger oss ner till receptionen för att inhandla fiskekort för 48 timmar. Vi sticker ner till vattnet för att inspektera vattnet från land. Vi märkte direkt att det fanns liv i vattnet, några gäddor lekte lite här och där, dock är dem ju inte så sugna på våra beten som vi slänger framför nyllet. Vi testa allt möjligt, från spinnare till stora banditer (Big bandits) men nada. Efter några timmar utan hugg så begav vi oss hem till stugan för att få i oss lite mat.

Senare på kvällen började vi konsumera alkohol och skulle bege oss ner mot den lokala puben, som vi trodde förövrigt skulle vara totalt död. MEN, det var full rulle där nere, tyvärr var medelåldern minst ca 10-15 år äldre än oss. Men men, vi träffade en trevlig Dansk herre, någon ljugande fiskare som fick samma fisk att växa 10cm varje gång han berätta historien, samt ett gäng ynglingar som inte alls hade åldern inne. Vi lurade i dom att vi varit i Polen (!) och fiskat mal (!) Vi visade upp en extremt dåligt tillgjord bild, på en mal på ca 125kg, dom svalde det med hull och hår. När vi kommer hem till stugan igen börjar vi bussringa lite granna, bland annat till någon som trodde att han talade med Tony Irving från let?s dance, men egentligen var det bara Björn som gjorde en imitation av honom. För övrigt hade vi en allmänt rolig kväll med lite kortspel. Kvällen led mot sitt slut runt 4 på morgonen.

Klockorna ringer kl 10, vi stiger up efter lite åmande om huvudvärken, men men, nu ska det fiskas och vi sticker till receptionen för att hyra en båt och känner att fast vi blev fisklösa dagen innan så känns det som att vi har turen på vår sida idag. Redan 10-15 minuter ser vi en som står och drillar en ädelfisk av nått slag, troligen öring som är den mest inplanterade fisken. Flitigt fiskade vi igenom hela betesarsenalen och en stor del av sjön. Ädelfisk vakade omkring oss näst intill konstant men var helt ointresserade. Vi erbjöd verkligen allt som fanns i betesväg. Gäddorna plaskade runt i små vassruggar men högg inte heller en endaste gång. Hela dagen förlöp och slutade helt utan fisk, helt utan hugg och vi som kolossala fiskfittor.

Fiskgjuse

Vi satte oss och kollade på hockeyn efter lite kortspelande, vi bestämde oss för att sticka iväg en bit till en tjärn en liten bit ifrån stugan, vi hoppade in i bilen och for iväg på dom grusiga skogsvägarna. Vi parkerar bilen vid laxtjärn och snackar med några gubbar hur fisket varit, han har tagit up 3st rödingar runt 20cm. Det är tyvärr dött när vi ger en snabb anblick över tjärnen, bortsett från några ynka vak runt sjön, våran vandring runt tjärnen började, det tog oss ungefär 2 timmar. 1 ynka hugg gav det, tyvärr fastnade inte fisken på kroken utan kom undan, när vi gick med bestämda steg och besvikna miner mot bilen bestämde vi oss för att ta revansch när vi kommer hem igen, då blir det gäddtrolling i Rossvalen igen och slämpällarna ska få syna insidan av båten.

Naturbild XD

Söndag: Klockorna står på 6 för nu ska vi ta dom tidiga öringarna. Det var i varjefall tanken. Ikke sa nicke, vi testa köra lite dragrodd, jag fick ett hugg men det släppte lite snabbt som det högg =/, runt 11 bestämmer vi oss för att börja våran resa hemmåt och tacka för kloten, som gett endel roliga stunder, men väldigt segt fiske.

Trollingbjässe

Jag (Björn) och Jimmy kom hem runt 12 på söndagen från tre dagar i Kloten och ville ta revansch i våra hemvatten, eftersom det gick så trögt där borta. Vi bestämde oss för att rigga upp en rejäl trollingtur för första gången i år och strax innan vi åkte ner mot båten hoppade en gäst med oss på fisketuren. Gästen var ingen mindre än vår käre Gurra. Av olyckliga skäl kunde vi bara fiska med 5 spön i vattnet istället för 7, men det gav ändå fint resultat. Efter inte ens en timmes trolling med de största beten vi hade att erbjuda, utlöser ett spö från paravanreleasern. Fiiiisk!

Jimmy som var närmast spöet greppar det och gör ett stadigt mothugg. Därefter får han till sin besvikelse lämna över till Gurra som vi sagt skulle drilla första fiskren. Jimmy kände att det var tyngd i änden, men lät sig inte grämas över situationen. Han placerade snart håven under den granna gäddan och medan vi alla var förbluffade över den fina gäddan lyftes den ombord.

Här är den fina gäddan som kunde blivit zylis nya PB, ack ja men hur kul som helst med fin fisk i båten, tycker vi allihop! 6,3kg fördelat på 101cm, pelagisk trolling med en blå Nils Master Invincible.
(Den skrivne fångstmannen ville ej posera med fisken själv, så då fick två av Team Dalkars medlemmar stoltsena med skönheten istället.)