Kloten

Som sades i förra inlägget så var jag och bjoz up till kloten för lite ädelfiske och kanske nån slämpällä ;D

Fredag kl 12:40 anländer vi till stuga 30. Vi installerar oss i stugan och beger oss ner till receptionen för att inhandla fiskekort för 48 timmar. Vi sticker ner till vattnet för att inspektera vattnet från land. Vi märkte direkt att det fanns liv i vattnet, några gäddor lekte lite här och där, dock är dem ju inte så sugna på våra beten som vi slänger framför nyllet. Vi testa allt möjligt, från spinnare till stora banditer (Big bandits) men nada. Efter några timmar utan hugg så begav vi oss hem till stugan för att få i oss lite mat.

Senare på kvällen började vi konsumera alkohol och skulle bege oss ner mot den lokala puben, som vi trodde förövrigt skulle vara totalt död. MEN, det var full rulle där nere, tyvärr var medelåldern minst ca 10-15 år äldre än oss. Men men, vi träffade en trevlig Dansk herre, någon ljugande fiskare som fick samma fisk att växa 10cm varje gång han berätta historien, samt ett gäng ynglingar som inte alls hade åldern inne. Vi lurade i dom att vi varit i Polen (!) och fiskat mal (!) Vi visade upp en extremt dåligt tillgjord bild, på en mal på ca 125kg, dom svalde det med hull och hår. När vi kommer hem till stugan igen börjar vi bussringa lite granna, bland annat till någon som trodde att han talade med Tony Irving från let?s dance, men egentligen var det bara Björn som gjorde en imitation av honom. För övrigt hade vi en allmänt rolig kväll med lite kortspel. Kvällen led mot sitt slut runt 4 på morgonen.

Klockorna ringer kl 10, vi stiger up efter lite åmande om huvudvärken, men men, nu ska det fiskas och vi sticker till receptionen för att hyra en båt och känner att fast vi blev fisklösa dagen innan så känns det som att vi har turen på vår sida idag. Redan 10-15 minuter ser vi en som står och drillar en ädelfisk av nått slag, troligen öring som är den mest inplanterade fisken. Flitigt fiskade vi igenom hela betesarsenalen och en stor del av sjön. Ädelfisk vakade omkring oss näst intill konstant men var helt ointresserade. Vi erbjöd verkligen allt som fanns i betesväg. Gäddorna plaskade runt i små vassruggar men högg inte heller en endaste gång. Hela dagen förlöp och slutade helt utan fisk, helt utan hugg och vi som kolossala fiskfittor.

Fiskgjuse

Vi satte oss och kollade på hockeyn efter lite kortspelande, vi bestämde oss för att sticka iväg en bit till en tjärn en liten bit ifrån stugan, vi hoppade in i bilen och for iväg på dom grusiga skogsvägarna. Vi parkerar bilen vid laxtjärn och snackar med några gubbar hur fisket varit, han har tagit up 3st rödingar runt 20cm. Det är tyvärr dött när vi ger en snabb anblick över tjärnen, bortsett från några ynka vak runt sjön, våran vandring runt tjärnen började, det tog oss ungefär 2 timmar. 1 ynka hugg gav det, tyvärr fastnade inte fisken på kroken utan kom undan, när vi gick med bestämda steg och besvikna miner mot bilen bestämde vi oss för att ta revansch när vi kommer hem igen, då blir det gäddtrolling i Rossvalen igen och slämpällarna ska få syna insidan av båten.

Naturbild XD

Söndag: Klockorna står på 6 för nu ska vi ta dom tidiga öringarna. Det var i varjefall tanken. Ikke sa nicke, vi testa köra lite dragrodd, jag fick ett hugg men det släppte lite snabbt som det högg =/, runt 11 bestämmer vi oss för att börja våran resa hemmåt och tacka för kloten, som gett endel roliga stunder, men väldigt segt fiske.