River Monsters

River Monsters är en fantastiskt bra serie som går på Animal Planet. Jeremy Wade är en klockren programledare och gör serien väl värd att titta på. I och med att han är biolog går han vetenskapligt till väga när han försöker bedöma sanningshalten om monsterfiskarna. Serien som är inne på sin tredje säsong slutar inte överraska. Det fiskas allt från pirayor till hajar och för den som är fiskeintresserad eller bara vill titta på fräcka varelser vill jag varmt tipsa om den här serien.

Hemsida: River Monsters

Jeremy Wade med en grotesk goliath tigerfish

Vertikalfiske, grand slam.. typ!

Esox lucius, Perca fluviatilis, Sander lucioperca.

Ja det blev en fisk av varje art på det korta vertikalpasset jag och Rille gjorde här om veckan. Vi fiskade envist med dying minnow i varsin färg för att locka gösarna till hugg men det var trögt. Först när jag byter taktik och släpar hem jiggen längs botten med lite darrningar och ryck smäller det på fisk... men det visar sig till vår besvikelse vara en sliten men stark gädda som låg och tröck längs botten. Strax därefter krokar jag en liten men pigg gös på samma sätt. Fisket dör ut en stund till och inte förrän det blivit nästan mörkt fångar Rille en abborre längs en betongvägg under en bro, typiskt abborrställe. Så tillsammans fick vi samtliga arter som ingår i en grand slam, även om vi egentligen inte lyckades enligt boken...

Esox Lucius lurade mig på storgösen...

Sander lucioperca på dying minnow

Spökfisk?

Perca fluviatilis tog sig en kvällsmacka

Svarttjärns premiär

Den 7e maj var det premiär i den lokala regnbågstjärnen Svarttjärn. Det var bra drag i bågarna och ett trevligt sällskap människor som tjoade, fiskade och grillade vid vindskyddet. Att drilla årets första fiskar på flugspöt var härligt. Men jag vill inte ge mig förrän jag har lurat någon av dom där 4 kilos monstren som simmar runt där!

Foton av Rikard "Flugmeistern" (http://meandmyrod.blogg.se/) och mig:

Dagsrapport, vertikal-gösar

Jag hade aldrig tidigare provat på vertikalfiske efter gös och hade därmed ingen aning om att det kunde vara SÅ kul! Och då har jag inte upplevt något vidare superfiske nej, men bara att få känna på hur man gör och kroka första gösen räckte för att ge mig en stark vilja att fortsätta med denna teknik.

Det var jag Rille och Joi som ställde om siktet på gös för första gången i år. Vi blev rejält försenade men väl på plats dröjer det inte mer än 5 minuter innan Joi krokar sitt livs andra gös, på sitt livs andra försök! Duktig flicka må jag säga och grattis! Strax därefter var det min tur att få känna på första göskontakten och fan så kul det var, trots att vi bara fick smågösar. Mer än så blev det inte under kvällen men det räckte gott och väl för att väcka ett nytt intresse i min redan fullsmockade fiskehjärna.

//Björn

Mumintrollet äger, 27 gäddor!

Glassig dag på sjön med Mattis. Solsken solsken solsken och massa gädda!

Idag hade vi båda satt varsitt mål som vi ville uppnå under dagen. Mattis ville drilla en till gädda på flugutrustningen och jag ville fånga fisk på en gammal hemmagjord vobbler. Det dröjde inte länge förrän vi spikat dessa punkter, faktum är att vi hade dubbeldrill just när vi fiskade på respektive sätt. Lucky Crafts lilla crankbait 'SR wide action' funkade bra idag men tro det eller ej vi hittade ett nytt drag som visade sig vara ännu vassare i detta vatten. Det är ett ful-sött, knubbigt, ledat bete i skrik orange/gul med en liten propeller i baken... ingen av oss vet vad betet heter så vi döpte det till "Mumin" då den liknar ett mumintroll... :)

En liten bonusborre lurades upp på det lilla hemmagjorda annars fiskade vi blandat hela dagen och slutade mycket jämt mot varandra med totalt 27 gäddor och den lilla abborren. Tyvärr ingen storlek på någon av fiskarna men det är lite krut i dom nu när vattnet börjar närma sig badtemperatur!

// Björn

Gäddrace i "Amazonas"

Vi kom ut på våran lilla amazonflod efter kl 4 och var lite oroliga att huggsexan redan varit. Men med en gädda på första kastet innan vi packat i båten stod det klart att det ändå kunde bli en lyckad fisketur.

Med varierande tekniker och beten hittade vi snart att ett drag var vassare än alla andra; ett litet crankbait från Lucky Craft som heter Fat Mini SR. Efter att jag började dra ifrån i antal gäddor bytte snart Mattis till ett likadant och kontrade sedan så att vi nästan slutade med lika många gäddor var. Från att vi hittade rätta betet och tekniken hade vi konstanta hugg i flera timmar, ända till solen gick ner och vi började frysa lite smått. Då fick det räcka med 16 gäddor på en eftermiddagstur...

Lucky Craft har otroligt många heta beten och färger av alla slag, besök deras hemsida (www.luckycraft.com) eller ta en titt på Mattias egen blogg (han är agent för japanska Lucky Craft) där han håller oss uppdaterade med allt om deras beten och testfisken: http://monsterfishimport.wordpress.com/om-mig/

Självklart säljer Jakto.se ett urval av Lucky Crafts beten!

Här är några bilder som framhäver the beauty of a pike:
(Och i mitten ser ni betet som var helt outstanding)

// Björn

Gästinlägg: Veckan snipkung blev Gäddkung!

Grabbarna i Team Dalkars bjöd upp mig från Stockholm för att försöka bättre på mitt smått pinsamma gamla PB på gädda som låg på 5.4. Och efter 5 dagars fiske med väldigt dåliga resultat så small det till.

Jag hade bestämt mig för att åka hem redan på morgonen, fiske suget var borta efter så många dagar med dåliga väderförhållanden och dåligt  fiske, och även Mattis kände att det skulle bara bli skit om vi åkte ut. Men Mattis farsa Rolle övertalade oss om att ta en liten förmiddags tur och så blev det.

En riktig tjockis hakade på efter dagens första 6-7 kast och bjöd inte på kanske den tuffaste fighten men gjorde ett par sköna rusningar och kunde sen tas in till båten för foto o vägning. Vågen stannade på 9.5 kg och halva Lindesberg måste hört mitt skrik  :) Mattis kan verkligen sina vatten och visade på vart ÄNNU en stor gädda fanns. Även den grön/rosa buster jerken från Jakto tipsade Mattis mig att köpa och det visade sig funka!

Nu kan jag åka hem till stockholm och jobba igen :)

Skitfiske // Chippe

Vi trotsar nordanvinden

Trögt fiske idag i ruggigt väder. Nordliga vindar som även bjöd på hagelskurar mellan solstrålarna. Fisket började väl i och för sig ganska bra med en 5,4 kilos pigg och stridbar gädda som högg på min Savagear 4-play i samma sekund som den landade i vattnet intill några näckrosor långt bort. Överraskad till tusen!

Vi hittade inte en enda plats i sjön där gäddorna högg på bra utan det fortsatte endast med diverse små strögäddor. En här, en där. Mattis slog dock till med en trevlig 8-hektos-borre på ett givet "abborrnäste". Den högg också på en Savagear 4-play, modell mindre. Vi körde mycket 4-play idag eftersom det verkade vara ett av få beten som tycktes mumsiga. Så klart har vi fått tag i våra 4-play's hos Jakto!

Sammanfattningsvis blev dagens tidiga 5-kilosgädda även dagens tyngsta, Mattis abborre på 0,88kg dagens bonus och Chippe fick äran att ta åt sig titeln som "Snipkungen".