Svarttjärn!

Svarttjärn är en liten tjärn vackert belägen här i vacka Bergslagen,
5km söder om Lindesberg, utanför Örebro.
Efter styrelsebytet för nåt år sedan har den verkligen ryckt upp sig!

Som några säkert har läst tidigare så har vi bl.a. lagt ny spångar runt nästan hela
vattnet, rustat grillplatser, satt i väldigt mycket fisk, samt rensat runt kastplatserna.

Tidig vår till sen höst ute i den vackra naturen runt Svarttjärn är att självklart
måste för oss i Teamet!

Imorgon den 1:a maj, kl 10:00 är det officiell premiär för fisket,
och lördagen den 8/5 anordnas "Fiskets Dag"
då hela allmänheten kan komma och provfiska spinn och fluga!

Hoppas att vi ses där!

Svarttjärn.se

Blekinges skärgård!

Tiden höll på att rinna iväg, våren går ju alltid lika fort. Därför bestämde jag mig ganska spontant i förra veckan att jag skulle bila ner till Blekinge, bo på vandrarhem i två nätter och fiska järnet. Eftersom det var så pass spontant och kostsamt kunde varken Erik eller Rickard följa med mig denna gång. Däremot fick jag sällskap av en tidigare Dalkars-medlem, Jimmy.

Vi åkte alltså närmare 50 mil, genom minst tio regnskurar på vägen ner, varvat med solsken. Mycket växlande väder tänkte vi, men helgen som följde skulle bjuda på ett skönt men fiskemässigt katastrofalt väderomslag.

När vi kom fram till Karlshamn på eftermiddagen blåste det kraftigt från väst och gjorde att det var svårfiskat i Karlshamn från land. Efter 1½ timme bestämde vi oss för att ta in på vandrarhemmet och sedan åka med bilen och reka fiskeplatser inför morgondagen istället. Något vi snart kom att upptäcka var hur tätbefolkat blekinges kustlinje är. Att hitta bra fiskeplatser från land var som att hitta en nål i en höstack, vart vi än åkte slutade det med ett tiotal gårdar längs vattenkanten. Privatägd mark precis överallt.

Nästa dag började vi fiska av stranden längs Karlshamn på morgonkvisten, bara för att det låg närmast till hands. Efter att ha konstaterat gäddfisket dött drog vi vidare till Guöviken där vi kunde spana över viken på legendariska Eriksberg. Här var det som sagt otroligt svårt att komma åt från land pga. alla vattennära gårdar. Hur som helst stannade vi längs en glödhet kant i några timmar men fisket var även här, helt stendött.

Vid lunchtid ändrade vi taktik och åkte ända till Sölvesborg. Här var det betydligt lättare att komma åt från land och det var väldigt långgrunt och mycket vass. Här tog jag den första gäddan, en snipa cirka dubbelt så stor som den big bandit jag hade på. Här spenderade vi resten av dagen utan vidare reslutat, solen gassade på en klarblå himmel och vi kunde inget annat göra än accpetera läget. När vi blev allt för hungriga åkte vi hem till vandrarhemmet och slockande i sängarna på stubinen. Vi hoppades båda på en molnigare morgondag.

Piiip piip klockan ringde snart igen efter en välbehövd natts sömn och vi åkte iväg till Ronneby för att hämta upp Nicke som skulle fiska med oss idag. Detta var söndag och sista dagen, vi tänkte fiska så länge vi tyckte var lagom för att sedan åka hela långa vägen hem samma dag. Aspan heter en fin camp längs vattnet strax öster om Ronneby. Här hyrde vi en eka med elmotor och begav oss ut i skärgården. Vädret var tyvärr snarlik gårdagen fastän ännu mindre vind. Med jerkpåkarna i högsta hugg och otaliga strandkanter och småvikar avfiskade hade vi nästan inte ett enda hugg. Det var inte förrän vi driftade av en långgrund sandbank med vass längs kanten som vi äntligen fick kontakt med gädda. Och det var då jag själv som krokade dagens första och tyvärr enda gädda. Den var skapligt rund om buken och vägde 4,52kg. Efter att den fick simma tillbaka och vi fiskade vidare såg vi ett flertal gäddor stryka runt omrking båten. Blekinges klara vatten är häftigt men tyvärr gör det oxå att gäddorna blir mycket skygga vid fint väder. Trots att det inte blev mera fisk hade vi en härlig dag ute på sjön med korvgrillning på en ö och annat trevligt.

Synd att man prickade in en stekande solhelg men en kul semester var det allt!

Här kommer en kaskad med bilder, ej i kronologisk ordning:

Karlshamn en tidig morgon.

Guövik, ruskigt nära Eriksberg. Man kände storgäddans närvaro på ett mystiskt sätt.

Jimmy dänger från en bergsknalle i Guövik. Mitt emot ser ni landmassan där Eriksbergs natturreservat börjar.

Naturen här är säregen och mycket vacker.

Gädda på ingång. Härligt tvärt hugg.

En solgädda från skärgården, 4,52kg och föll för en busterjerk.

Sölvesborg har otroligt långa vassruggar att fiska av.

Blekinges killers buster jerk och big bandit är populära av en anledning.

Vissa ställen ser helt magiska ut, som denna.

Glasklart vatten, sten och tång.

Skitfiske på er,
Björn

Testfiske med Lucky Craft

Denna blåsiga men förväntansfulla lördag var Jag, Erik och Rille på plats inne på Jakto och snackade med Stefan om vad som skulle komma under dagen. Strax parkerade en bil utanför butiken och Mattias hade anlänt. Vi snackade lite allmänt över en kopp kaffe för att sedan bege oss ut till Dalkars nu starkt strömande och ganska översvämmade vatten. Vi placerade oss på en liten bro mellan golfbanans gräsmattor, detta var en idealisk plats att testa nya beten eftersom man stog högt upp och tydligt kunde se hur dragen gick.

Testfiske på bron

Vad är då Lucky Craft? Det är ett från början japanskt företag/fiskemärke som har ett kolosalt stort utbud av beten men även spön och lite annat gott. De har brett ut sig över både Europa och USA. I USA är det tydligen riktigt stort och omtyckt och därför är många drag i deras utbud tävlingsutformade bass-beten. Det finns trollingvobbler, jerkar, twitchbeten, spinnbeten, ytbeten, jiggar osv. Vad som är extra intresasnt är att många av dragen kan användas till flera olika fiskemetoder. Man kan alltså till exempel kasta efter havsöring, trolla gös och jerka gädda med samma bete! Mångsidigt var ordet. Färgkartorna är dessutom enorma och urläckra, lite som väggen med lösgodis inne på ICA.

Mattias visade oss många häftiga drag som verkligen gjorde att det pirrade i fiskenerverna. Alltra bäst tyckte vi nog om de tvådelade jerkbetena, pointern och ett otroligt naturtroget swimbait. Förutom dessa demonstrerades bl.a. några ytbeten och crankbaits. Crankbaits är de där knubbiga vobblerna som aldrig riktigt slagit igenom här i Sverige. Än.

Crankbaits, visst är som gulliga?

Tvådelad "pointer-jerk", otroligt läcker gång

Vi blev väldigt positivt överraskade denna dag och det kommer garanterat hänga ett och annat LC bete på våra spön under den här fiskesäsongen. Vare sig det trollas, jerkas, ytfiskas eller you name it.

Just det, glömde jag säga att Jakto kommer börja sälja lite smått och gott från Lucky Craft? Så är det i alla fall!

//Skitfiske,
Björn

Guidning i Dalkars

I söndags hade vi stämt träff med en medlem från Edgeforum
som hade läst bloggen och sett grisen från dalkars.
Joel har släkt i Lindesberg och var uppe över påsken,
så det var inget snack om vad som gällde,
vi bestämde oss för att visa Joel vårat fantastiska vatten.

Eftersom gäddfluga varit så "outstanding" för mig nu på våren
fick det även bli det denna dag också.
Joel som aldrig prövat gäddfluga fick chansen att känna på ny typ av spögung.
Och visst blev det så...

Vi traskade iväg till ett väl beprövat ställe där jag tidigare vårar
tagit en och annan pigg vårgädda. Det dröjde inte länge
innan jag hörde ett sjungande; - Sidärja, på redig göteborgska,
och sedan bar det bara av, vi landade hela åtta gäddor
(jag 5 och Joel 3) den dagen.

Kul när folk kommer hit och fiskar, och att det levererar!

Joels första! (grattis :)

//Rille

Tävlingen avslutad!

Mitt i påsk-stressen är nu vinnaren av "fiske-väst-tävlingen" korad!
Grattis till Jonas som efter mycket övervägande och grubblande vann!

Dock var det inte lätt att utse en vinnare eftersom det var många bra och
intressanta motiveringar, men tillslut lottade vi mellan de tre bästa.

För er som inte vann kan vi passa på att meddela att jakto.se
just nu har västen till nästan halva priset! (inklusive fri frakt!)

Grattis ännu en gång till Jonas,
och håll ögonen öppna för fler tävlingar som kommer inom kort!

GLAD PÅSK
önskar
Team Dalkars!

Vassa krokar är ett måste

Man måste väl hålla med om att det mer eller mindre är lag att ha vassa krokar på sina beten? Jämt. Och inga undantag för det är kanske just då som drömfisken hugger, och lossnar.

Jag vill inte påstå att jag tappade någon drömfisk idag, knappast, men jag tappade en fisk efter ett klockrent mothugg med mitt Buster Jerk Stiff spö. Då tänkte jag varför i hela friden den gäddan klev av? Svaret fann jag när jag tittade på krokarna och ser att där sitter ett par urgamla OWNER-krokar från några år(!) tillbaka. Ordagrant trubbiga på spetsen samt rostiga och fula. Hur i hela friden kan jag stå där och dänga med så utslitna krokar, inte konstigt att jag tappar fisk. Tur att den inte var så stor, eller det kanske den var, jag kommer aldrig få veta. När jag sedan tog en närmare titt ner i draglådorna så upptäckte jag att mångfaldet av drag var i samma skick.

Vad skall man göra då? Svaret är enkelt; beställa hem ett nytt lager med nya sylvassa krokar av sin favoritsort så klart. Personligen har jag länge haft bra erfarenheter av Owners krokar så det blev ett gäng såna. Beställningen la jag via nätet så fort jag kom hem efter fisketuren. När nästa fisk hugger ska den minsann sitta hårt!

Hur kan jag då ha så många drag i lådan, med skitkrokar på, utan att jag bytt ut dom tidigare? När jag tänker efter så fiskar jag ju liksom alla andra med olika beten vid olika tillfällen. Det är först och främst vårbetena som är i akut tillstånd. Detta på grund av att dom hårdfiskades i blekinge förra våren och sedan när det snabbare sommarfisket tog över lades vårbetena åt sidan för att nu åter bli aktuella. Nåväl, det är snart åtgärdat.

Så om nu någon läsare inte har sett över sina krokar ordentligt i år kanske detta kan vara en liten påminnelse! Eller vem vet, alla andra kanske redan rustat sina lådor och det är bara jag själv som gjort tabu... Men visst är det ändå gött att se sprillans nya krokar hängades på dragen, alltid!

Keep the mothuggs coming!