Vassa krokar är ett måste

Man måste väl hålla med om att det mer eller mindre är lag att ha vassa krokar på sina beten? Jämt. Och inga undantag för det är kanske just då som drömfisken hugger, och lossnar.



Jag vill inte påstå att jag tappade någon drömfisk idag, knappast, men jag tappade en fisk efter ett klockrent mothugg med mitt Buster Jerk Stiff spö. Då tänkte jag varför i hela friden den gäddan klev av? Svaret fann jag när jag tittade på krokarna och ser att där sitter ett par urgamla OWNER-krokar från några år(!) tillbaka. Ordagrant trubbiga på spetsen samt rostiga och fula. Hur i hela friden kan jag stå där och dänga med så utslitna krokar, inte konstigt att jag tappar fisk. Tur att den inte var så stor, eller det kanske den var, jag kommer aldrig få veta. När jag sedan tog en närmare titt ner i draglådorna så upptäckte jag att mångfaldet av drag var i samma skick.

Vad skall man göra då? Svaret är enkelt; beställa hem ett nytt lager med nya sylvassa krokar av sin favoritsort så klart. Personligen har jag länge haft bra erfarenheter av Owners krokar så det blev ett gäng såna. Beställningen la jag via nätet så fort jag kom hem efter fisketuren. När nästa fisk hugger ska den minsann sitta hårt!



Hur kan jag då ha så många drag i lådan, med skitkrokar på, utan att jag bytt ut dom tidigare? När jag tänker efter så fiskar jag ju liksom alla andra med olika beten vid olika tillfällen. Det är först och främst vårbetena som är i akut tillstånd. Detta på grund av att dom hårdfiskades i blekinge förra våren och sedan när det snabbare sommarfisket tog över lades vårbetena åt sidan för att nu åter bli aktuella. Nåväl, det är snart åtgärdat.

Så om nu någon läsare inte har sett över sina krokar ordentligt i år kanske detta kan vara en liten påminnelse! Eller vem vet, alla andra kanske redan rustat sina lådor och det är bara jag själv som gjort tabu... Men visst är det ändå gött att se sprillans nya krokar hängades på dragen, alltid!

Keep the mothuggs coming!
//Björn


Kommentarer
Postat av: Astrid

Men snälla "Lille vän" det är klart du måste ha ett bryne i fiskelådan!

2010-04-02 @ 16:13:49
Postat av: Björn N

Jo vars, visst har jag hört talas om dom fina små brynena sedan länge! Men jag undrar om det kan mätas med nya sylvassa krokar ändå?

2010-04-03 @ 04:47:00
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Joel (Beskman)

Hallå gubbs. Nu är jag på plats i Dalkarlshyttan, så hör av er via edge eller ring på nollsjutreåtta-199983 om ni har tid/lust att visa mig lite fiske i krokarna.



//Joel

2010-04-03 @ 18:21:03

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0