10-KLUBBARE från Lindesjön!

Jag (Björne) och Erik skulle ta en tur med min båt som vi inte använt på länge. Hade med spridd utrustning och skulle testa oss fram. Givetvis börjar vi i djuphålan i Lindesjön som ligger nära till hands och här börjar vi dänga runt med jiggar. Nötte och nötte men inget hugg så vi säger att vi rör på oss så fort vi vevat upp.
BANG! En fisk högg tag i min abborreimiterade stormjigg och jag känner direkt att jag har o göra med en gädda av fin kaliber. Den här är tuung! Den är tung! ropade jag direkt till Fernau som vevade upp och letade på kameran. Fisken antydde på storgädda då den inte ryckte särskillt mycket utan mer simmade runt på djupet. Efter en stund kom den iaf upp till ytan och jag häpnar nästan när jag ser hur lång den är. Men jag ser den inte så himla bra, så jag vågar inte få för stora förhoppningar. Ner igen! Gäddan rusade så det skrek i rullen. Och så pressade jag upp den igen, medveten om att den bara satt fast i en enkelkrok från jiggen. Tafsen var med halvtaskig vilket satte hela min själ på spänn. Första gången vi får se den tydligt uppe vid ytan kollar jag och Fernau på varandra, jävlar vilket as! Det här kan vara PB sa jag upprepade gånger medan gäddan gjorde ett luftsprång.
12 minuter stred gäddan med brutala rusningar och flera luftsprång men till slut svepte Erik håven om den inne vid båten och lyckades på första försöket Äntligen är den i båten, men hur stor är den?!
Vi tog upp min Super Samsonvåg och vägde gäddan, Botten! Vågen gick rakt ner i botten och alltså var den över 10 kilo!
Som tur var hade Erik med en annan våg som gick till 20kg och den visade att gäddan vägde 10,5kg. Ingen godkänd våg så vi ska kontrollera vikten så småningom, något hekto mer elelr mindre skulle tydligen vågen diffa sa Fernau.
Mätningen visade att sommargäddan var hela 119cm lång! Vem vet vad den här vägde i våras?
Överlyckliga som vi var fotade vi praktmadamen och sedan släpptes hon i igen.






Hundraklubben med råge:



Så har jag fångat min första tioklubbare! Och som grädde på moset var det kul den kom från vårt hemvatten. Dom finns allt där!

Detta var ju onekligen en bra början på fisketuren och vi så småningom rörde vi oss vidare upp i ån och sedan upp i Råsvalen. I Råsvalen bestämde vi oss för trolling och jag visade Fernau favoritsträckan. Efter bara några minuters trolling får Erik ett hugg på sin Westins Jätte. Gäddan bjöd på en ynklig fajt men upp kom en 92cm lång mager sommargädda på 3,8kg. Det är ändå Fernaus näst största gädda, så det var ju roligt att vi båda fick fin fisk.

*Bild på Eriks gädda kommer!*

Ha det fint gott folk! //Björn

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Trevlig blogg :) Det var min far, Roger Norman, som visade den för mig. Jag fick en chock när jag såg gäddan! :)

2008-06-30 @ 11:45:09
URL: http://vijo95.blogg.se/
Postat av: Björn

Tjenare Viktoria. Kul att du tycker om bloggen =) och att din far känner till den med. Chock hehe ja fy fan tänk då jag själv! :)

2008-06-30 @ 12:39:14
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Rille

jasså roger visade dig denna :) ja han känner jag till, kompis med jois mor lella ;)

2008-06-30 @ 15:57:47

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0