Årets gösdebut

I går kväll satsade jag och en icke TeamDalkarsmedlem på årets gösdebut. Från kl halv 5 till 6 fiskade vi småfisk och vid halv 7 var vi på plats med bottenmetet vid en åmynning. Vi riktade fisket vid en liten djuphåla där det fanns mycket betesfisk. Tacklet vi använde oss av är jättesimpelt. En medelstor enkelkrok och X antal blysänken fastklämda på linan 1 meter framför kroken. Kroken sätter vi i sin tur i munnen på fisken. Efter bara 10 minuters fiske kommer några kompisar och överraskar oss på plats. De var inga fiskefantaster men jag lät dem roa sig med att meta upp mer betesfisk vilket de tyckte var riktigt roligt. En liten stund senare vevar jag sakta in min löja som irrat sig för nära strandkanten och när den är några centimeter under ytan ser jag hur en gädda klipper löjan och fastnar som tur är direkt. Gäddan bjöd på en riktigt rolig fajt för sin storlek och den sommarvärme som just nu är ett faktum. Den hoppade över ytan och gjorde åtskilliga rusningar, mycket längre än jag väntat. Håvad och bonkad för att en kompis ville ha den till mat.

image71

Det blev lite livat vid fiskeplatsen med ett gäng flummiga ovana fiskare i närheten. Det hände inte något förrän de drog iväg för att käka pizza. Min fiskepolare hade gått iväg med de andra för att visa hur man rensar en gädda och tur i oturen hugger det då på hans spö. Jag plockar spöet och känner mysiga ryck och drag i änden. FIISK! ropar jag och polarn som redan var på väg tillbaka var på plats inom sekunder och håvade årets första gös! Fint krokad i läppen och 950gram. Foto sedan release.

image72
image73

Nu var vi omåttligt glada när vi fått bekräftat att gösfisket redan var igång! Våra kompisar anlände igen mätta och belåtna och livade upp stämningen igen. Trevligt med sällskap men fisket blev väl inte direkt bättre om man säger så! Tobbe tappar en, gös förmodligen, då den högg medan han vevade in linan föra att göra omkast. Rejäla bitmärken i fisken var det och vi antog gös eftersom den släppte bytet så pass fort. Gäddor drar sig ju sällan att släppa bytet när de väl lagt käftarna över något. Solen kröp längre och längre ned och våra icke-fiskande kamrater tröttnade till slut och drog därifrån. När tystnad åter lagt sig över platsen och det började bli en aning dunkelt ute högg det på mitt spö igen. Det var riktigt roligt att se linan löpa ut i sådan fart. Sedan mothugg och fast fisk! En ganska stridbar gös låg snart i håven och jag jublade. Den mätte 63cm och vägde 1850g och passade bra som matfisk tyckte jag. Mygg och knott började komma fram på riktigt och jag bestämde mig för att åka hem och hämta något långärmat att ha på sig, vilket vi glömde att ta med oss. Under tiden jag var borta hade Tobbe haft två kontakter med gös. Den ena gjorde en rusning under en rot och kroken fastnade i den istället och den andra lossnade vid mothugget. När jag väl är på plats igen händer inget mer och snart blir det ett trassel med båda linorna som vi inte ville eller knappt kunde reda ut i mörkret. I stället för att kapa linorna och börja om på nytt ger vi oss för den här gången, belåtna. 3 - 0 till mig dock :) Det blir snart ett nytt göspass!

Andra gösen.

image74
image75

Gigant.

image76

Fiskeplatsen och polarn Tobbe.

image77

Skitfiske! // Björne

Kommentarer

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0