Planer inför 2010 - Del 1 av 3

   Som säkert varenda fiskebloggare nämnt vid det här laget, och som dom flesta av oss säkert är eniga om, är att vi längtar efter att denna fördömnda snö ska blaska bort. Oförmögen som jag är att bli kvitt mitt fiskebegär blickar jag längtansfullt framåt och sätter upp planer och mål inför det kommande året. När värmen äntligen kommer är jag mycket redo.

   Ni har redan läst om våra gemensamma planer och milstolpar i Team Dalkars. Nu presenterar jag också mina personliga mål med året 2010 och ni kommer inom kort att kunna läsa om Rilles och Eriks enskilda planer med.

Punkt för punkt är detta några av de saker som jag har planerat i år:


  • Jerkbaitfiska efter en härlig vårgädda

   Passionsjakten av fångsten på ytterligare en över 10kg eller kanske 11kg (för då blire PB!) fortsätter. Lyckan och glädjen att fånga en gädda över 10kg är för mig näst intill obeskrivlig, det är bara världsbäst och jag tror aldrig att jag kommer sluta jaga dom hur gammal och skruttig jag än blir. Detta fiske kommer jag att bedriva både på hemmaplan runt Lindesbergs vatten men även i Blekinges skärgård. Dejtfiska med Barra Buster i Karlskrona står även på listan.

 
Mitt PB på 11kg (kanske mer, vågen gick i bötta!)  från blekinge.


  • Fånga min första havsöring

   En utmanade fisk som jag inte tyckt så mycket för förrän jag bosatte mig i Blekinge en tid och såg dom stryka runt kanterna var och varannan gång jag var ute och fiskade gädda. Jag har lyckats med bragden att felkroka en ca 2,5kg tung på Big Bandit men det gills ju dessvärre ej! Så nu ska en upp på riktigt vis.


Actionbild på havsöringen som jag krokade i stjärten med en Big Bandit.


  • Jigga abbore och gädda

   Jiggfiske efter abborre och gädda från min båt i hemmavattnen är helt underbart och efter några års nötande och min första tioklubbare för besväret ska jag ligga hårt på detta så fort isen släpper och båten hamnar i sjön!



Två svanslösa Stormjiggar som varit ypperliga för mig och mitt jiggfiskande. Visst går dom åt, men dom fångar också.



  • Köpa ett flugset (och kanske flytring)

   Jag ska införskaffa mig ett härligt flugset för att ta mitt flugfiske till en ny nivå då jag tidigare bara lånat utrustning av min bror. Nu är det på tiden att jag har min egen utrustning. Rille har skaffat en flytring och den ser ju minst sagt sjukt rolig ut att fiska från! Så han får agera försökskanin och beroende på hans betyg köper jag en egen eller ej.


Regnbågsdrill i Svarttjärn!

  • Prova på och skaffa eget gäddflugeset

   Gädda, gädda, gädda! Jag har fiskat gädda på många olika vis under åren men än så länge har jag inte provat på detta med gäddflugfiske. Och då jag älskar det långsamma vårfisket över grundbankar och längs med vassruggar så måste ju bara detta vara något för mig. Dessutom blir det glädjebonus om jag skaffar en flytring!


Prima Dalkars! Det är framför allt vid detta hemmavatten som jag vill fluga efter Dalkars Stora Gröna.


  • Återuppta trollingfisket

   Trollingfisket var nog det fiske som för flera år sedan tog mig till en seriösare nivå. Jag vet inte hur mycket pengar jag och närstående har lagt på detta och förra året blev det inte en endaste trollingtur med fullt utlagda spön. Trots att jag älskar att fiska på det här sättet! Därför blir det nya tag och många timmars stirrande på ekolodet i år.


Trollingfiske på Rossvalen en sen sommarkväll. Min båt har en hemmagjord trollingmast, funkar finfint!


  • Gösmete med levande bete

   Under sommarens varmaste dagar brukar många inte tycka det är värt att fiska på grund av hettan och det dåliga fiske som medföljer. Men om man bara väntar några timmar extra, tills solen precis gått nedanför horizonten och de fallande graderna börjar svalka skönt, då kan man uppleva de alldeles magiska stunderna av gösfiske med levande bete. Från land eller båt. På hemlig plats i mitt hemvatten. Lugnet som samtidigt är fyllt av spänning medan ån sakta och oberört rinner förbi, kvällsdunklet blir allt mer påtagligt för varje halvtimme. Att under dessa omständigheter sitta och vänta på indikationen av ett göshugg är en av sommarens bästa stunder.

 

Gösen är för mig en mysterisk och utmanade fisk. Därför är det alltid lika roligt när jag väl får upp en.


En hel del att hinna med alltså. Men bättre att jag har o göra så att tiden inte räcker till än tvärt om. Tycker jag iaf.

Skitfiske alla,

Björn från Team Dalkars


Kommentarer
Postat av: Linus

Snygg blogg!

Är bilden med gäddan från strandpromenaden i Karlshamn? Ser ut som staketet till simhallen där bakom, lite nyfiken bara...

2010-03-11 @ 19:48:05
Postat av: Björn

Tackar tackar Linus!

Jajamen visst är det strandpromenaden i Karlshamn. Det är inte bara barn och pensionärer som simmar vid Vägga, utan även stora feta vårgäddor!

2010-03-15 @ 13:44:31
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Linus

Nice!

Stod precis där förra veckan men fick tyvärr inget napp, siktade dock mest på havsöring, men håller på att lära mig jerka nu också så jag hoppas på några fetinggäddor längst strandpromenaden i vår.

2010-03-16 @ 09:45:36
Postat av: Björn

Jaså jaså men det betyder alltså att det äntligen är öppet vatten där? Kul att du provar på jerk, efter första hugget så kommer du att vara hooked! :)

2010-03-18 @ 12:58:51
URL: http://teamdalkars.blogg.se/

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0