Nytt gäddrekord, 12+!!

Helt makalöst att jag drar nytt PB på gädda denna höst! Min tredje över 10kg (nästan min 4e) och detta i vårat nyfunna hemliga vatten som Mattis låtit oss fiska i. Här kommer berättelsen om min 12 kilosgädda...

Dagen var helgrå, mulet med duggregn i luften. Vindstilla med svaga briser från norr. Jag och Mattis kommer ut på sjön vid lunchtid och fiskar effektivt av strandkaten med näckrosor. Inget ankare behövdes idag vilket gjorde allting mycket smidigt. På linan hade jag min nya Big Bandit i färgen "skitmörten" som jag blivit övertygad om var så himla bra. Mycket riktigt... Mattis drar snart en snipa och jag tappar en samt landar en. Vi står och pratar om hur många stora gäddor vi haft kontakt med på sistone och jag klämmer ur mig: "Snart borde väl fan nån av oss ta en på 12-13kg.. Dom finns ju här någonstans"... Sedan händer det! Som om gudarna hörde oss!


Nästan inne vid båten ser jag tydligt min big bandit som kommit hem hela vägen och ligger precis under ytan. Som en krokodilraket kommer en gädda av storlek jag aldrig tidigare beskådat och hugger mitt bete. Halvt chockad och lagom lyrisk kommer mothugget i samma sekund som den stora gäddan plöjer med draget i käften ner längs botten. JAG HAR EN STOR NU!! Skrek jag till Mattis som fiskade åt andra hållet om båten och snabbt vevade in sitt bete för att kunna assistera mig under drillen och landningen. Det dröjer flera minuter innan vi får se gäddan tydligt igen, trots slirbromsen nästan i botten. Med skakiga ben och adrenalin i överflöd beskådar vi gäddans storlek brevid båten och första håvningen bommar då den rusar ut många meter igen. När den äntligen åter är inom räckhåll lyckas Mattis få den landad i håven. JUBEL!!!


In i båten kommer en gädda som mäter till 121cm och väger 12150g! Glädjen, känslan och lyckan är helt enkelt obeskrivlig. För mig min tyngsta samt längsta gädda någosnin, häftigaste hugget i hela mitt liv och en av de mest nervpirrande fighterna jag hittills fått uppleva. Det här är det jag fiskar för!


Extra roligt att få ta denna magnifika gäddmadam på min nyinköpta utrustning. Rullen är nu en Ambassadeur 5601C Predator och lina på den Spiderwire Camo 0,25mm. Betet var som sagt en sprillans ny sjunkade Big Bandit i färgen skitmört! Snacka om att de nya prylarna är till belåtenhet!


Kolla bara vilket as till gädda! :
















//Björn


Kommentarer
Postat av: Linus

Grattis! Verkar vara en bra sjö det där:)

2010-10-09 @ 09:19:54
URL: http://denlilleochhavet.blogg.se/
Postat av: Joel Honkanen

Grattis Björn till en enorm Gädda! kan tänka mig lyckan när ni fick upp den i båten ;) återigen ett stort grattis!

2010-10-09 @ 19:57:10
URL: http://aceofpikes.blogspot.com/
Postat av: Björn

Tack för kommentarerna och gratulationerna! :) Ja du, vi jublade helt enkelt när den äntligen låg i båten! :)

2010-10-09 @ 22:52:44
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Henrik Nordberg

Fasen vilket as! Stort grattis. Ni bänder stort mest hela tiden nu... Tips mottages gärna. :)

2010-10-10 @ 15:03:06
Postat av: Björn

Tack Henrik! Ja den här hösten går bra :) Vad vill du ha för typ av tips? :)

2010-10-10 @ 17:08:08
URL: http://teamdlkars.blogg.se/
Postat av: Robban

Fan va najs!! Grattis till er stora framgång!! Äckligt att det va din tredje medans man själv väntar på den första:-)

2010-10-11 @ 19:56:49
URL: http://fojjans.blogg.se/
Postat av: Björn

Tja Robban, Tack ska du ha! Det känns fortfarande i hela själen att ha dragit upp den första över 12kg :) Kul då har du fortfarande en oerhört fräck känsla att uppleva... kanske imorgon vem vet? :)

2010-10-11 @ 22:13:33
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: JontaK

Jag ser att du har kvar den berömda killerblicken Björn, underbart att se!!!



Om du drar 12+ på en halvdan Predator då måtte det bli sverigerekord när jag har pillat färdigt på din JB. ;)

2010-10-14 @ 02:59:07
URL: http://För gammal för sånt...
Postat av: Björn

Haha ja det där med mina ögon vet ja fan inte vart ni fått från, men kul att man har en blick som kan döda! ;)



Hehe "halvdan predator" den är ju sprillans ny! :D Men du har en poäng där, jag har höga förväntningar på rull-professorns magiska omvandling av JB'n! Tyvärr har jag inte fått tid att skicka den ännu, men det är ju mitt problem. Ska få iväg den inom några dagar :)

2010-10-14 @ 17:55:59
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: JontaK

Ja, det är alltid bra att kunna se stenhård ut när man håller i den där monsterfisken. Blicken är ju ditt signum! :D



Menade mest typen av rulle, inte ålder. Det är inte min favorit om man säger så, funkar dock bra till hyfsat tungt fiske.

JB'n kommer dock bli betydligt bättre, Predatorn kommer ligga och samla damm inom kort! ;)

Se till att få iväg rullen nu, det kliar i mina rullskruvarfingrar, extra kul när man ska felsöka!!! (JAg vet att jag inte är riktigt normal.)

2010-10-15 @ 05:09:01
URL: http://Näää.
Postat av: Björn

Haha ja jag litar på att du fixar JB'n! :) Ska paketera den ikväll. Nu är det ju helg men räkna med den i början av nästa vecka.



Signum.. Killer Gaze haha

2010-10-16 @ 12:46:52
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Maddy

sikken gädda hurrudu!;)

2010-10-23 @ 18:20:37

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0