Super zonker step by step

Jag har kommit fram till att så här på vintern bör man fiska så nära botten som möjligt, men i våran öppna lilla kanal blir det svårt då flugorna inte hinner ner innan strömmen förstört kastet.

Nu har jag kommit på en fluga som hinner snabbt ner, har mycket liv och som inte fastnar i botten. I brist på fantasi så kallar jag den för super zonkern och det är så här jag gör den.



Jag börjar  med att binda in ett vass skydd längtst bak på kroken.




Över vass skydder binder jag in en bunt flash, sen binder jag in zonker svansen på ungefär mitten men det är bra att spara ganska mycket fram så du kan linda hela vägen.



Det här är ett special sänke för mete men det går lika bra att såga ut en liten skåra i ett vanligt päronbly. Limma fast blyt på kroken, jag drog några varv med bindtråden så den skulle ligga still medans det torka.



Lägg lite limm på blyet innan du börjar linda runt zonker stipen så den inte kommer att glida runt. Se till att du drar bakåt alla fibrer så du inte lindar över dom.



Dra fram vass skyddet och fäst det samtidigt som zonker strippen. Ett tips är att du drar ut lite bindtråd sen lägger du super limm direkt på tråden när du binder in den så minskar risken att du kladdar på fibrerna.



Gör sedan en dubbing öggla och spinn en bunt ca 5 cm långt flash. Ett bra tips som jag fick från Rille är att sätta ett hårspänne eller liknande över det du tidigare har bundit in så inte fibrerna ligger i vägen.



Det sisa och svåraste momentet är att linda runt det spunna flashet. Se till att du drar alla fibrer bakåt så att dom inte hamnar under nästa varv. Ser du att nått som har hamnat under så gå tillbaks och gör om för det blir inte alls bra om man fortsätter då.



Och så här blir resultatet.

hoppas någon får andvändning av det här inlägget :)

Skitfiske//Mattis




Kommentarer
Postat av: Björn N

Klockrent Mattis =) Hoppas inte det blir för tungt att kasta bara, ser fram emot denna fluga in action sen! Gött!

2011-02-17 @ 16:03:45
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Mattis

Tackar :) jorå har vart å testa den funkar fint å kasta med :)

2011-02-17 @ 18:42:17
Postat av: rille

GRYMT Mattis! den ska jag också testa att binda :D

2011-02-17 @ 20:48:38
URL: http://meandmyrod.blogg.se/
Postat av: macke

Riktigt Nice fluga.

2011-02-18 @ 09:37:18
URL: http://dreamfishing.blogg.se/
Postat av: Mattis

Tack Rille tror den kommer va en killer i du vet vart ;D



tackar Macke :)

2011-02-18 @ 11:07:55

Kommentera här foorheelveete:

Vad heter du?:
VIP

E-postadress:

Haru Blogg:

Say What You Want:

Trackback
RSS 2.0